loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

از سنگ ناله خیزد: غزل مرثیه های عاشورایی

ناشر شرکت چاپ و نشر بین الملل

گردآورنده کتاب مصطفی فاطمیان

تقریظ سید عبدالله فاطمی نیا

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 1500

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 21625 10003022
330,000 313,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب به کوشش مصطفی فاطمیان (نویسنده و مداح اهل بیت) گردآوری شده است و در بردارنده غزل مرثیه های عاشورایی است که از بیش از 10 هزار منبع جمع آوری شده است.

مخاطبان اصلی این کتاب در حقیقت مرثیه سرایان و مداحان هستند که با اشعاری با محتوای مناسب که در جهت ارتقای معرف مخاطبان به حادثه عاشورا و فلسفه قیام حضرت سید الشهدا(ع) آشنا شوند.

توضیحات مصطفی فاطمیان درباره اثر خود:
برای تهیه این کتاب دو هدف اصلی داشتم. که اولین آن زدودن تحریفات از واقعه تاریخی و عبرت آموز عاشورا با زبان شعر بود. چون الان متأسفانه در برخی جلسات آیینی و هیئات مرثیه خوان ها از اشعاری استفاده می کنند که تقریباً می توان گفت که واقعه عاشورا را وارونه جلوه می دهند. دومین هدف بنده تامین نیاز شعری فخیم مداحان و ذاکران است تا بتوانند از طریق آن اشعار، در ارتقای معرفت هیئات مذهبی و ایجاد محبت و تقرب به ذات مقدس معصومین به احسن وجه نقش آفرینی کنند.

برای تدوین این کتاب علاوه بر تتبع در کتابخانه های مهم مثل کتابخانه ملی، مجلس، دانشگاه تهران، ملک و از کتابخانه دوست عزیزم آقا جواد هاشمی که چهار هزار عنوان کتاب شعر داشتند و کتابخانه استاد بزرگوارم حاج علی انسانی که بیش از هزار و پانصد دیوان دارند استفاده کرده ام. حدود هزار و پانصد عنوان هم مجموعه ی شخصی حقیر مورد بررسی قرار گرفت. با عدم احتساب کتب تکراری حدود ده هزار عنوان مجموعه را بررسی کردم.

وجه تمایز این اثر با دیگر مجموعه های گردآوری شده در این بود که اولاً من فقط غزل مرثیه انتخاب کردم و بعد احیای بسیاری از مصائبی که مغفول مانده را مورد نظر داشتم. مثلاً یکی از مجموعه هایی که ما احیا کردیم این بود که بخشی را مختص ابوبکر حسن قرار دادیم که فرزند بلافصل امام حسن است و شهید کربلا می باشد. چهارده تا از صحابه را ما سعی کردیم که احیا کنیم. مصائبی که بعد از شهادت امام حسین بوده است. مصائب اتمام حجت خود امام با دشمنان، نماز امام، وداع امام حسین با حضرت سجاد، وداع امام حسین با اهل حرم،وداع امام حسین با حضرت سکینه، غارت ابدان مطهر شهدا،و حالا از این قسم و بعد وارد واقعه کوفه می شویم و مجلس عبیدالله بن زیاد و زندان کوفه و خروج از کوفه و بعد به همین ترتیب ادامه دارد.

در آخر هم حضرت سجاد و حضرت ام البنین و حضرت ام کلثوم و حضرت رباب و حضرت سکینه و از این قسم . سعی کردیم بعضی از مصائب غریب و مغفول احیا شود. به دلیل این که ما فقط غزل مرثیه انتخاب کردیم چیدمان اشعار در هر فصل دسته بندی شده به ترتیب حروف الفبایی ردیف اشعار است. این یکی از کارهایی است که جدید انجام شده است که دوست عزیزم آقای هاشمی هم این کار را کردند. استفاده از اشعار چاپ نشده شاعران بزرگوار،استفاده از دیوان های خطی، سنگی، سربی و چاپی، دسته بندی جداگانه مصائب و زبان حال ها،ما در هر فصل اشعار حماسی را جدا آوردیم، مصائب را هم جدا آوردیم و زبان حال ها را هم جدا آوردیم.که اگر خواننده می خواهد این را استفاده کند، به راحتی استفاده کند.

مثلاً اگر بخواهد زبان حال حضرت رقیه با پدر را بخواند راحت آن را می تواند بخواند. بعد به ردیف حروف الفبایی اشعار دسته بندی شده است.

اشعار بیش از سیصد و سی شاعر عاشورایی در این مجموعه هست. کتاب در 72 بخش و بیش از 1400 قطعه شعر و بیشتر با استفاده از اشعار تا کنون چاپ نشده ی شعرای معاصر تنظیم شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما