loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ولایت فقیه: حدود، اختیارات و وظایف

5 (1)
چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

فصل نخست کتاب به تعریف مفاهیم و الفاظی چون دموکراسی، ولایت، ولایت فقیه، ولایت انتصابی و ولی فقیه اختصاص دارد.

در فصل دوم نظریه های مختلف در اندیشه سیاسی غرب و اندیشه سیاسی اسلامی خصوصا فقه سیاسی تشیع درباره اختیارات رهبران حکومت تبیین می شود.

«جایگاه نظریه ولایت فقیه در اندیشه سیاسی اسلام»، «اختیارات داخلی ولی فقیه در قلمرو حکومت اسلامی»، «اختیارات ولی فقیه در خارج از قلمرو حکومت اسلامی» و «اختیارات رهبران حکومت ها در قوانین اساسی کشورهایی همچون آلمان، فرانسه، انگلستان و امریکا و مقایسه آن با اختیارات رهبری در جمهوری اسلامی ایران، عناوین فصل های بعدی را در بر دارد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:« نظریه ولایت فقیه دستاورد شیعه بوده که پاسخ منطقی اسلام به نیاز مستمر جامعه اسلامی نیز می باشد. طبق این نظریه، تا پیش از ظهور امام زمان (عج) اقامه دولت و تشکیل حکومت اسلامی بر فقهای عادل واجب کفایی است؛ به این معنا که اگر یکی اقدام به تشکیل این حکومت نمود، بر دیگران واجب است تا از وی پیروی کنند.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز فقیه جامع الشرایط از جانب مردم به عنوان رهبر شناخته می شود.
این ولی فقیه ضامن عدم انحراف سازمان های مختلف از وظایف اصیل اسلامی خود خواهد بود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما