loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مهندسی فرهنگی در کلام امام خامنه ای (مد ظله العالی)

1 (1)

ناشر تسنیم اندیشه

نویسنده موسسه فرهنگی سراج اندیشه اسلامی

ویراستار ناصر بروجردی

سخنران سید علی خامنه ای

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 107

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب مهندسی فرهنگی دربردارنده «مقدمه، فصل های مفاهیم و کلیات ارکان فرهنگ (مظاهر فرهنگی شامل خط، زبان و...)، انواع فرهنگ و نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در مهندسی فرهنگی کشور» است.
این کتاب حاصل پژوهشی در بیانات و مکتوبات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که سرفصل های آن در جلسات هم فکری با حضور جمعی از فضلای حوزه علمیه قم تهیه شده است.

در فصل اول: «مفهوم فرهنگ، مفهوم مهندسی فرهنگ و مفهوم مهندسی فرهنگی» و در فصل دوم عناوین: «خط و زبان، عقاید، آداب اجتماعی، مواریث ملی، خصلت های بومی و قومی» مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل انواع فرهنگ، به مباحث: «فرهنگ ملی، فرهنگ عمومی، فرهنگ تخصصی شامل: اسلامی شدن علوم، جنبش نرم افزاری و فرهنگ سازمانی شامل: فرهنگ ادارات، فرهنگ نهادهای دولتی و فرهنگ نهادهای غیر دولتی» پرداخته است.

در بخشی از این کتاب آمده است: مهندسی کلان فرهنگ کشور یعنی ترسیم راههای صیرورت و تکامل فرهنگ ملی، درک اشکالات و نواقص فرهنگ جامعه، تعیین راه حلهای کلی رفع این نواقص، زمینه سازی و جهت دهی به حرکت صحیح و پرشتاب فرهنگی و صیانت و مراقبت صحیح از فرهنگ ملی.

فصل چهارم، شامل: «رسالت شورا، ساختار شورا، تأثیر شورا بر پیشرفت فرهنگی کشور، شیوه مدیریت شورا، ضرورت مدیریت تحول فرهنگی در کشور، ضرورت تسریع در پیشرفت کارها، ضرورت توجه به شوراهای اقماری، جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مهندسی کشور، آسیب شناسی شورا و پرهیز از ایجاد نهادهای موازی» است.

در رابطه با مفهوم فرهنگ می خوانیم: «فرهنگ، مثل آب و هواست. فرهنگ یعنی همین رسوم و آدابی که بر زندگی من و شما حاکم است. فرهنگ، یعنی باورها و اعتقادات ما. چیزهایی که زندگی شخصی و اجتماعی و داخل خانه و محیط کسب یک جامعه با آنها روبه روست... فرهنگ، یعنی خلقیات و ذاتیات یک جامعه و بومی یک ملت، تفکراتش، ایمانش، آرمانهایش، اینها تشکیل دهنده مبانی فرهنگ یک کشور است، اینهاست که یک ملت را یا شجاع و غیور و جسور و مستقل می کند، یا سرافکنده و ذلیل و فرودست و خاک نشین و فقیر می کند. فرهنگ، عنصر خیلی مهمی است.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما