loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انقلاب اسلامی از دی 1356 تا بهمن 1357

1 (1)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده مجیدرضا اقدسی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 236

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

انقلاب اسلامی به عنوان بزرگ ترین و عمیق ترین انقلاب ارزشی و فکری، ریشه ای دیرین در باورها و اعتقادات دینی ملت مسلمان ایران دارد. این انقلاب فراگیر، با عبور از سال های خودسازی در سال 1356 در معرض یک جهش بزرگ قرار گرفت. جرقه ی 17 دی 1356 که با هتاکی و بی احترامی آشکار رژیم شاه علیه مرجعیت شیعه و شخص امام خمینی اتفاق افتاد، در شهر مقدس قم به یک انفجار تبدیل شد. قیام 19 دی قم سرآغاز یک حضور جدّی و مؤثر برای گسترده تر شدن هرچه بیشتر ابعاد این نهضت بود. قیام 29 بهمن تبریز و سپس مجالس بزرگداشت پی درپی در چهلم شهدا، نهضت را به انقلاب تبدیل کرد.

انقلاب اسلامی در تابستان 1357 وارد مرحله ی جدیدی شد که به اعلام حکومت نظامی در شهرهای بزرگ کشور منجر گردید. دست به دست شدن قدرت و تغییر دولت ها به منظور مهار انقلاب، نه تنها نتیجه بخش نبود، بلکه با عزم پولادین امام خمینی و ملت برای ساقط کردن رژیم همراه شد. تظاهرات شورانگیز تاسوعا و عاشورا برای همیشه خط بطلانی بر حاکمیت رژیم پهلوی کشید و با رفتن ازهاری، ترفندهای بی محتوای شاپور بختیار به عنوان آخرین نخست وزیر رژیم شاهنشاهی، فقط عرصه را بر خود او و وفاداران انگشت شمارش تنگ کرد. پس از فرار شاه در 26 دی 1357 ، امام خمینی در 12 بهمن وارد ایران شد و در 15 بهمن، دستور تشکیل دولت موقت انقلابی را داد تا عملاً سرنگونی رژیم سلطنتی را اعلام نماید. با آغاز درگیری های 19 بهمن و سقوط پادگان ها و مراکز نظامی، رژیم شاهنشاهی در 22 بهمن 1357 سقوط کرد و فصل نوینی در تاریخ ایران گشوده شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما