loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاکتیک های مبارزاتی امام خمینی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده حسین احمدی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 496

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

وجود سه عنصر رهبری، حضور مردم و ایدئولوژی انقلابی برای هر انقلابی لازم است.

در انقلاب اسلامی ایران نیز پیوند عمیق و آگاهانه رهبری و مردم براساس مکتب تشیع عامل محرکه انقلاب بود. امام خمینی(ره) روحانی مجاهد و مرجع تقلید مبارزی بود که با الهام از سیره نبّی گرامی اسلام(ص) و امامان شیعه و در سایه درس آموزی از تاریخ اسلام و کسب تجربه از رویدادهای زندگی، مبارزه با ظلم و جور سلسله پهلوی را تکلیف شرعی و الهی دانسته و ابتدا در یک فرایند نسبتاً طولانی با توکل بر خدا و اخلاص در اعمال و رفتار خویش، با تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی(ص)، مردم و فضای فکری حوزه های علمیه را با جریان مبارزه همراه نمود. سپس در قامت یک احیاگر دینی تبیین تازه ای از مفاهیم و مضامینی چون: «عدالت»، «شهادت» و «حکومت» ارائه کرد و با طرح تئوری ولایت فقیه، مشروعیت نظام شاهنشاهی را زیر سئوال برد. ایشان بعد از قیام 15خرداد 42 مورد توجه آحاد جامعه ایران قرار گرفته و با افشای جنایات خاندان پهلوی و وابستگی آنان به اجانب، سرنگونی حکومت را اولویت اصلی مبارزه شمرد و در وطن و تبعید، همه آزادیخواهان را به یاری فراخواند. امام در نهایت نیز به لطف الهی و در سایه وحدت اقشار مختلف جامعه و استفاده از تاکتیک هایی چون: تظاهرات خیابانی، اعتصاب و دعوت از سربازان و افسران ارتش برای فرار از پادگان ها و پیوستن به موج انقلاب، موفق به سرنگونی نظام شاهنشاهی و استقرار جمهوری اسلامی در ایران شد.

کتاب «تاکتیک های مبارزاتی امام خمینی(ره)» تالیف دکتر حسین احمدی شامل سه بخش است که در هربخش از زوایای گوناگون به تاکتیک های مبارزاتی امام خمینی(ره) پرداخته شده است. بخش اول با عنوان «ویژگی های مبارزه و قیام امام خمینی(ره)» شامل 3 فصل می باشد.

در فصل اول با موضوع خصوصیات شخصیتی امام خمینی(ره) و تاثیر آن بر شیوه مبارزاتی ایشان به موضوعاتی چون؛ از آغاز تولد تا هجرت به قم شامل «تاثیر روانی شهادت پدر» و «از اراک تا قم»؛ تاثیر پذیری از اساتید و اخلاق دینی شامل: «عرفان وتذهیب نفس» و «تاثیر جهاد اکبر برجهاد اصغر» پرداخته شده است.

در فصل دوم با عنوان «امام خمینی(ره) و بهره گیری از آموزه های دینی و مظاهر ملی در مبارزه» به موضوعاتی مانند: امام و مسئله احیای ارزش های دینی شامل: «احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر»، «بازشناسی معنای واقعی تقیه»، «تلقی امام خمینی(ره) از مفهوم انتظار» و «در اندیشه حکومت عدل الهی»؛ بهره گیری از نمادهای ملی برای تحکیم هویت ملی و فرهنگی شامل: «تاکید بر استقلال طلبی و حفظ هویت فرهنگی ایران» و «اصرار بر پاسداری از شجره طیبه آزادی و آزادگی» پرداخته شده است.

در فصل سوم بخش اول با عنوان «مقایسه شیوه مبارزاتی امام خمینی(ره) با دیگر رهبران مبارز دنیا» موضوعاتی مانند: تفاوت در بافت شخصیتی و ابعاد اخلاقی؛ تمایز در شکل و اجرای تاکتیک های رهبری؛ مورد بررسی قرار گرفته اند. بخش دوم با عنوان «دامنه و گستره مبارزاتی امام خمینی(ره)» شامل 3 فصل می باشد. در فصل اول با عنوان «امام خمینی(ره) و شیوه مبارزه در دوران پهلوی اول» موضوعاتی مانند: ظهور رضاخان و وضعیت روحانیت، رضا خان و دوران مدارا با روحانیت، رضا خان و دوران مقابله با روحانیت، امام خمینی(ره) و دیکتاتوری رضاخانی، امام خمینی(ره) و تجربه آموزی از اوضاع زمانه و انتقاد از وضع موجود طرح گردیده اند. در فصل دوم این بخش با عنوان «استراتژی مبارزاتی امام خمینی(ره) با پهلوی دوم از آغاز تا زمان تبعید» به موضوعاتی چون: امام خمینی(ره) بعد از سقوط رضا خان؛ ورود جدی امام خمینی به صحنه مبارزه؛ و امام خمینی و تداوم مبارزه در مرحله اول رهبری پرداخته شده است. در فصل سوم با عنوان «ابزار و اشکال مبارزه امام خمینی در دوران تبعید» موضوعاتی چون: ترکیه اولین تبعیدگاه رهبر انقلاب اسلامی؛ ادامه مبارزه امام خمینی(ره) در کشور عراق؛ فرانسه سکوی پیروزی امام خمینی(ره) در مبارزه علیه خاندان پهلوی؛ مورد بررسی قرار گرفته اند.

بخش سوم با عنوان «راهکارهای امام خمینی(ره) در دوران مبارزه» شامل چهار فصل می باشد. در فصل اول با عنوان تاکتیک های مبارزاتی امام (ره) در حوزه فرهنگ به مواردی چون: امام خمینی(ره) و حوزه های علمیه؛ امام خمینی(ره) و روحانیت زمان؛ ترسیم و طراحی آرمانشهر اسلامی؛ تبلیغ در قاموس مبارزاتی امام خمینی(ره) اشاره گردیده است. در فصل دوم با عنوان «تاکتیک های سیاسی امام(ره) در روند مبارزه» به موضوعاتی مانند: « نفی و ابطال مشروعیت سیاسی نظام پهلوی»؛ «گسترده نومدن دایره و میدان مبارزه»؛ «بهره گیری از موقعیت و شرایط مبارزه»؛ «بازگشت به ایران و وارد نمودن ضربه نهایی» پرداخته شده است. در فصل سوم با عنوان «شگردهای مبارزاتی امام(ره) در حوزه اقتصاد» به مطالبی راجع به «توجه به جایگاه اقتصادی اصناف و بازاریان»؛ «امام خمینی(ره) و تاکتیک اعتصاب در مبارزه» ذکر گردیده است. در فصل چهارم با «عنوان امام خمینی(ره) و تاکتیک های نظامی در فرایند مبارزه» به موضوعاتی چون: «امام خمینی(ره) و مبارزه مسلحانه»؛ «امام خمینی(ره) و ارتش شاهنشاهی»؛ پرداخته شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما