loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فلش کارت حریم ریحانه 2: نگاهی جامع به موضوع پوشش و عفاف

بررسی موضوع پوشش و عفاف از 16 منظر مختلف

5 (1)

ناشر تلاوت آرامش

گردآورنده کتاب نعیمه اسلاملو | محمدحسن زمان وزیری

تعداد صفحات : 80

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

شرح مختصر:
نگاهی جامع (درون دینی و برون دینی) به موضوع پوشش و عفاف
نسخه همراه نمایشگاه بزرگ حریم ریحانه 2
نگاهی جامع و خلاصه به موضوع پوشش و عفاف
شامل 45 کارت دورو، مصور و با طراحی جذاب

تعداد غرفه ها: 16
نام غرفه ها: تاریخچه پوشش در جهان، تاریخچه پوشش در ایران، پوشش از نگاه بزرگان و از قول دیگران (شخصیتهای خارجی)، پوشش و عفاف در شعر پارسی، پوشش در ادیان، عفاف و حجاب در اسلام، فقط همسرم، به ساز بعضی ها (بررسی و پاسخ به شبهات حجاب)، خون نوشته ها، عفاف در حبس (کشف حجاب)، هجوم خاموش، از زبان آمار، از نگاه علم، حجاب در قرن 21، حجاب آسان، به خاطر حجاب (حجاب جبهه جهانی زن مسلمان)
برگزار شده در بخش عفاف و حجاب پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم (برای اولین بار)

توضیحات بیشتر :
بررسی موضوع پوشش و عفاف از 16 منظر متنوع ( موضوعات نمایشگاه حریم ریحانه)؛ تاریخچه پوشش در جهان، تاریخچه پوشش در ایران، پوشش از نگاه بزرگان و از قول دیگران (شخصیتهای خارجی)، پوشش و عفاف در شعر پارسی، پوشش در ادیان، عفاف و حجاب در اسلام، فقط همسرم، به ساز بعضی ها (بررسی و پاسخ به شبهات حجاب)، خون نوشته ها، عفاف در حبس (کشف حجاب)، هجوم خاموش، از زبان آمار، از نگاه علم، حجاب در قرن 21، حجاب آسان، به خاطر حجاب (حجاب جبهه جهانی زن مسلمان).

توضیحات بیشتر :
در این نمایشگاه که از دو سال پشتوانه پژوهشی برخوردار بوده و در نوع خود بی نظیر است سعی شده تا نگاه پژوهشی جامع و کاملی (درون دینی و برون دینی) به عفاف و حجاب به عنوان دو مهم از دریای بیکران معارف کاربردی قرآن کریم شده باشد. این نمایشگاه دارای 16 غرفه زیر میباشد:

غرفه1) تاریخچه پوشش در جهان :
در این غرفه از تصاویر مستند از 1500 پیش از میلاد تا قرن 21 استفاده شده است. همان طور که مشاهده می شود انسان در طول تاریخ بدون اینکه قانونی مبنی بر اجبار حد و حدود پوشش وجود داشته باشد و یا حتی دین آن ها را مجبور به استفاده از یک نوع پوشش خاص کرده باشد، بطور فطری همواره از پوشش نسبتاً کاملی استفاده می کرده است. جالب توجه است که در طول این زمان متمادی، زنان پوشیده تر از مردان در جامعه ظاهر می شدند و هر چه طبقه اجتماعی زنان بالاتر بوده از پوشش کامل تری استفاده می کردند؛ به طوری که مثلاً یک مدیر بیمارستان در آلمان از پوششی همانند چادر مشکی استفاده می کرده و یک زن کنیز از پوشیدگی کمتری برخوردار بوده است. همان طور که مشاهده می شود متون تاریخی در کتب مختلف از جمله تاریخ لباس و تاریخ تمدن ویل دورانت حاکی از عفت و حیا در رفتار زنان غربی و شرقی است.

غرفه2) تاریخچه پوشش در ایران:
متون و تصاویر موجود در مورد پوشش زن ایرانی و حتی مردان حاکی از این حقیقت است که از دوره پیش از پارسیان عفت، در میان مردان (و خصوصاً) زنان ایرانی وجود داشته است. جالب توجه اینجاست که این مستندات حداقل مربوط به 1000 سال پیش از ورود اسلام به ایران است. عفاف و حجاب آنقدر در تاریخ تمدن ایران جلوه دارد که ویل دورانت، مورخ معروف بیان می دارد تجلیات پوشش در میان زنان ایرانی چنان چشمگیر است که برخی تمدن نگاران و اندیشمندان ایران را منبع اصلی ترویج حجاب معرفی کرده اند. این بررسی به پوشش زنان ایرانی در دوره های ساسانیان، اشکانیان، ایلخانیان، صفویان، زندیان و قاجاریه نیز پرداخته است.

غرفه3) عفاف از نگاه بزرگان و از قول دیگران:
این غرفه شامل دو قسمت است:
قسمت اول شامل سخن بزرگان ایرانی در مورد عفاف و حجاب است.
قسمت دوم با عنوان از قول دیگران سخن شخصیت هایی از سراسر جهان در مورد عفاف و پاکدامنی را مطرح کرده و فرادینی و فراملی بودن عفت در جهان را می رساند و نشانگر آن است که عفاف، حیا و پاکدامنی مورد تایید همگان است صرفنظر از ملیت، دین، شغل و ... .
غرفه4) حجاب و عفاف در شعر پارسی:

این غرفه شامل سه بخش است:
بخش نخست اشعار فردوسی که نمایانگر عفت زنان ایران باستان است،
بخش دوم اشعاری که در آن به طور مستقیم یا ضمنی به موضوع عفاف و حجاب و مدح آن پرداخته است.
بخش آخر اشعاری که با عنوان محبوب همیشه در حجاب است شامل اشعار عرفانی شعرای بزرگ ایرانی است، که همگی نمایانگر این واقعیت هستند که محبوب و معشوق همواره در پرده و حجاب است و امکان ندارد که محبوب در دسترس و بدون حجاب باشد و اصولاً آنچه محجوب است محبوب است و محبوب همیشه محجوب است.

غرفه5) پوشش و عفاف در ادیان:
از آنجائی که در بررسی هر دین به کتاب مقدس آن ارجاع می شود در این غرفه علاوه بر ارائه تصاویر تاریخی و معاصر پیروان آئین زرتشت، مسیح و یهود از دستورات و مطالب کتب مقدس اوستا، انجیل و تورات جهت رعایت و حدود عفاف و حجاب نیز ارائه شده است.

غرفه6) عفاف و حجاب دراسلام
عفاف و حجاب در اسلام شامل چند بخش است:
بخش اول شامل آیات و روایات در مورد حجاب و عفاف در اسلام است. در قسمت آیات قرآن کریم از ابتدای خلقت آدم و حوا موضوع عفاف در قرآن مورد بررسی قرار گرفته است و سپس تمامی آیاتی که در مورد ابعاد مختلف عفاف و حجاب آمده ارائه شده است. نکته جالب اینجاست که در موضوع عفاف، هم زن مخاطب قرآن کریم قرار گرفته است و هم مرد.
در احادیث و روایات نیز از بین گستره عظیمی از احادیث و روایات در مورد ابعاد مختلف عفاف و حجاب به تعدادی از آنها به صورت موضوعی پرداخته شده است.
در هر قسمت علاوه بر استفاده از احادیث، متناسب با موضوع، از فتاوی مراجع عظام تقلید نیز استفاده شده است.

غرفه 7) فقط همسرم:
بخش بعدی عفاف و حجاب در اسلام به این موضوع پرداخته است که با توجه به محدویت های روابط زن و مرد در جامعه، زن کجا می تواند زیبایی ها و جاذبه های خود را ارائه دهد؟ در اینجا با استفاده از احادیث ائمه معصومین علیهم السلام به توصیه هایی که به شوهر و خصوصاً زن شده تا در خانه خود را برای یکدیگر بیارایند، اشاره شده است. همچنین از توصیه ها و سیره عملی بزرگان دینی کشورمان نیز مطالبی مورد اشاره قرار گرفته است.

غرفه 8) خون نوشته :
خون نوشته ها بخش دیگری از غرفه عفاف و حجاب در اسلام است که به سفارش ها و وصایای شهدای گرانقدر میهن اسلامیمان پیرامون عفاف و حجاب می پردازد.

غرفه 9) به قول بعضی ها :
بخش آخر عفاف و حجاب در اسلام، شبهاتی که در مورد حجاب در جامعه مطرح است را بیان کرده و سعی شده ضمن رعایت اختصار، پاسخ کاملی به آن ها داده شود. در قسمت دیگری با عنوان از قول دیگران نیز به پاسخ این شبهات از قول دانشمندان دین و مشاهیر جهان پرداخته است.

غرفه 10) عفاف در حبس:
در این غرفه، ماجرای غم انگیز کشف حجاب در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. از نفوذ نامرئی استعمار در اجرای قانون کشف حجاب گرفته تا سلسله شیوه هایی که برای کمرنگ شدن و نهادینه کردن بی عفتی در ایران استفاده شد که با استفاده از اسناد تاریخی و تصاویر مستند این مطالب مورد بررسی قرار گرفته است. در قسمت نهایی نیز تحلیل های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در مورد ماجرای کشف حجاب و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «شروع تهاجم فرهنگی در ایران» ارائه شده است.

غرفه 11) هجوم خاموش:
این غرفه به مسأله هجوم فرهنگی غرب و صهیونیسم بین الملل در نابود کردن عفاف در سراسر جهان پرداخته است. ابتدا به نقل از پروتکل های دانشوران صهیونیسم که در واقع اساسنامه حرکت جهانی صهیونیسم است مطالبی ارائه شده است و سپس سیاست تولید سلیقه و مد در جهان مورد تحلیل قرار گرفته است و در پایان به سخنان و تحلیل های حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب در موضوع تهاجم فرهنگی غرب اشاره شده است.

غرفه 12) تجربه های علم:
این غرفه به بررسی موضوع عفاف از نگاه علوم روانشناسی، فیزیولوژی و جامعه شناسی و نیز بررسی تفاوت های زن و مرد اختصاص دارد، که نشانگر این واقعیت هستند که علم نیز فواید عفت و مضرات بی عفتی را تجربه کرده است.

غرفه 13) از زبان آمار:
در این غرفه با استفاده از آمارهای رسمی آمریکا و غرب در کتب منتشره در این زمینه، نشان داده شده که بی حجابی در غرب نه تنها عادی نشده بلکه مشکلاتی را نیز به وجود آورده و در سطوح مختلف اجتماعی زنان غربی دائماً احساس ناامنی می کنند.

غرفه 14) قرن 21:
این غرفه ضمن ارائه مدل های پوشش مسلمانان در سایر کشورهای جهان نمایانگر این موضوع است که زنان مسلمان جهان با توجه به تمدن و فرهنگ کشور خود هر یک از مدل و رنگ خاصی برای لباس استفاده کرده اند و در عین حال حجاب اسلامی را رعایت کرده اند، و بیانگر آن است که در اسلام به آن چیزی که توصیه شده رعایت حد حجاب است نه تأکید بر رنگ یا مدل یا جنس خاص آن.

غرفه 15) حجاب آسان:
این غرفه با عنوان حجاب آسان شامل معرفی مدل های جدید حجاب ایرانی است که ضمن رعایت حدود کامل پوشش اسلامی، استفاده از آن آسانتر خواهد بود.

غرفه 16) به خاطر حجاب:
امروز همه ما شاهد مقاومت و ایستادگی زنان مسلمان کشورهای غربی در برابر انواع محرومیت ها و ممنوعیت ها هستیم و این یعنی گشودن جبهه جدیدی علیه استکبار جهانی با محور پیام و دستور قرآن کریم مبنی بر لزوم عفاف و حجاب. این غرفه با استفاده از تصاویر و مستندات موجود به این موضوع پرداخته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما