loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دنیا در نظر علی علیه السلام

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 23660 10003022
24,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

چرا در کلمات امیرالمؤمنین علیهالسلام به این مطلب توجه بسیار شده است؟ این یک امر تصادفی نیست بلکه به سلسله خطرهای عظیمی که در دوران خلافت خلفای راشدین به دلیل نقل و انتقال مال و ثروت متوجه جهان اسلام گردیده بود، مربوط میشود. حضرت علی علیهالسلام چون این خطرها را لمس میکرد، با آنها به مبارزه برخاست؛ مبارزهای عملی با منطق و بیانی آشکار که در سراسر نهجالبلاغه منعکس است.
در این دوران، مسلمانان به پیروزیهای بسیاری دست یافتند که این مسأله، مال و ثروت فراوانی را به جهان اسلام سرازیر کرد. این ثروت به جای مصرف شدن در امور عمومی بیشتر در اختیار افرادی خاص قرار گرفت و این افراد به ثروت بیشماری رسیدند (به ویژه در زمان عثمان). این گونه بود که دنیاپرستی و رفاهزدگی در جامعهی اسلامی شیوع یافت و اخلاق اجتماعی مسلمانان به انحطاط گرایید.
مذمت دنیا هرگز متوجه جهان آفرینش نیست؛ زیرا همه چیز بر پایهی خیر، حکمت و حسن و غایت آفریده شده است.
الذی أحسن کل شیء خلقه
همان کسی که هرچیزی را که آفریده است، نیکو آفریده.
ماتری فی خلق الرحمن من تفاوت
در آفرینش آن بخشایشگر هیچ گونه اختلاف [و تفاوتی] نمیبینی.
این که در مذمت دنیا اشاره شد، علاقه به دنیاست. منظور از علاقه هم تمایلات طبیعی و فطری نیست، بلکه مقصود، وابستگی به امور مادی و دنیوی و در اسارت آنها بودن است که خود، توقف، رکود، سکون، نیستی و باز ایستادن از حرکت و پرواز است و دنیاپرستی نام دارد. اسلام با دنیاپرستی مبارزه میکند؛ زیرا با نظام تکاملی آفرینش معارض است و مبارزه با آن، هم گامی با ناموس تکاملی آفرینش به شمار میرود.
پس تعلق و وابستگی به دنیا و استحاله شدن وسیله به هدف مذموم میباشد و این خطرنـاکترین بیمـاری و مهمترین آفتی است که نهج البلاغه نسبت به آن هشدار میدهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما