loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

التصویر: دراسه فقهیه معاصره

مجسمه و نقاشی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 23813 10003022
112,000 106,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«التصویر، دراسة فقهیة معاصرة» که بر اساس تدریس حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، تحت عنوان «فقه و هنر» به قلم احمد عابدین زاده تقریر و از سوی زین العابدین شمس الدین به عربی برگردان شده، از سری بحث های فقه هنر است که در آن به بررسی فقهی کارهای هنری، تصویر، نقاشی و مجسمه سازی پرداخته شده است.

بحث از هنر دامنه وسیعی دارد که فلسفه هنر و دانش هنر از جمله آنها هستند و یکی از مباحثی که پیرامون هنر می تواند مطرح شود، فقه هنر و بررسی احکام هنرهای گوناگون است. بی شک، فقه جامعه اسلامی همه رفتارهای مکلفان از جمله رفتارهای هنری را شامل می شود و هر یک از کارهای هنری مشمول حکمی از احکام تکلیفی پنج گانه می شوند.

این کتاب از چهار فصل تشکیل شده است که در فصل نخست تحت عنوان کلیات ضمن ارائه تاریخچه ای از موضوع و هم چنین بررسی مفردات، به دیدگاه مذاهب مختلف اسلامی در این خصوص اشاره می شود.

در فصل دوم نیز تحت عنوان «صناعة التصویر» به بیان انظار فقهای امامیه در این مسأله اشاره شده و آیات و روایات مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته و سپس به بررسی حکم تصویر و تمثال موجودات دارای روح و موجودات بی روح پرداخته شده است.

در فصل سوم با عنوان «فروع مسألة حرمة أو کراهة صناعة التصاویر» در هجده مبحث به مسائلی چون شمول حکم نسبت به صور موجودات خیالی، شمول حکم نسبت به صور مصنوعات بشری، حکم صور ناقصه، اشتراک در ساخت، ساخت با واسطه، تصاویر سه بعدی، اسباب بازی و تعلم و تعلیم پرداخته شده است.

در فصل چهارم نیز تحت عنوان «اقتناء الصور» با موضوع نگهداری تصاویر، اقوال در مسئله، ادله حرمت اقتناء، روایات منع کننده نگهداری تصاویر، روایات مجوز نگهداری و خرید و فروش آن مطرح شده است.

گفتنی است این کتاب با عنوان مجسمه و نقاشی به زبان فارسی از سوی انتشارات مؤسسه اشراق و عرفان منتشر شده بود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما