loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی (به روایت اسناد)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده خیرالله خیری اصل

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 302

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مسجد را می توان بهترین کانون اسلامی از صدر اسلام تا کنون برشمرد که علاوه بر کارکرد عبادی، نقش مهمی در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم مسلمان ایفا کرده است. مسجد محل ملاقات های پیامبر (ص)، مکان مشورت برای اقدامات نظامی و همچنین آشنایی مسلمانان با احکام و تعالیم فردی و اجتماعی اسلام بوده است.

انقلاب ایران به رهبری امام خمینی(ره) با مشخصه ی اسلامی از سایر انقلاب های جهان متمایز شده است و مسجد مهم ترین کانون در این نهضت اسلامی به حساب می آید.
نقش و کارکرد مسجد از نقش و کارکرد مرجعیت و علمای شیعه جدا نبود. در این کانون های مهم است که پیام مرجعیت مبارز ـ حضرت امام خمینی ـ به توده ی مردم مسلمان منتقل می گردید. جلسات سخنرانی وعاظ انقلابی در ایام محرم و صفر و شب های ماه رمضان در مساجد برپا می شد. حضور مداوم در مساجد و ایراد سخنرانی های انقلابی بخش مهمی از مبارزات علمای انقلابی چون استاد شهید مطهری، شهید حجت الاسلام محلاتی، مرحوم حجت الاسلام فلسفی، شهید دکتر مفتح، شهید دکتر باهنر و آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری به حساب می آید.

در تاریخ انقلاب اسلامی به فراخور هر حادثه ای مساجد نقش خود را ایفا کردند. علاوه بر مساجد تأثیرگذار تهران چون مسجد جامع، مسجد ارک، مسجد هدایت و... مساجد شهرستان ها نیز این نقش و تأثیر را داشته اند. در اغلب شهرستان ها مساجد اصلی شهر توسط علمای انقلابی اداره می شد و علاوه بر فعالیت خود آنها، وعاظ انقلابی جهت ایراد سخنرانی از تهران و قم هم به این مساجد دعوت می گردید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

حامد معیری

کتاب بسیار جالب و خواندنی هست
و نشان دهنده اوج خفقان و تحت فشار بودن علما و روحانیون و مردم در زمان حکومت طاغوت رژیم پهلوی هست.

30 بهمن 1399

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما