loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زندگی و مبارزات آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب به روایت اسناد و خاطرات

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

گردآورنده کتاب حمید سفیدگر شهانقی | محمد چغایی اراکی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 236

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در جریان شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی علما ی شیعه در سطوح و مراحل مختلف نقش مؤثری ایفا کرده اند. با دقت در عنوان انقلاب مردم ایران و صفت جدانشدنی آن، نقش و جایگاه علمای شیعه به خوبی آشکار می گردد.

با شروع نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام، شاگردان قدیمی ایشان که هریک در ناحیه ای مصدر امری بودند، نهضت را در منطقه ی خود رهبری کردند. در شهرهای بزرگ علمای جلیل القدری هم بودند که محل رفع و پاسخ گویی به مسائل و مشکلات مردم منطقه بودند. از جمله ی این علما می توان به آیات عظام: شهید «صدوقی» در یزد، شهید «مدنی» در همدان، شهید «اشرفی اصفهانی» در کرمانشاه، شهید «قاضی طباطبایی» در تبریز و مرحوم «خادمی» در اصفهان و ده ها نفر دیگر اشاره کرد.

شهید «آیت الله عبدالحسین دستغیب» نیز از جمله ی ایشان است که با قدمتِ تشخص و برجستگی خانوادگی در چند قرن گذشته در شیراز، یکی از کانون های علمی و فقهی این سامان اسلامی بودند. آیت الله شهید دستغیب علاوه بر مقام علمی، فقهی، عرفانی و تألیف کتاب های متعدد، به ویژه اخلاقی، در جریان نهضت اسلامی از شاگردان پیشگام امام خمینی (ره) در استان فارس بود که مبارزات بی امانی را علیه حکومت پهلوی آغاز کرد و در این راه به زندان افتاد.

بیت وی همیشه تحت مراقبت و کنترل مأموران ساواک قرار داشت. آیت الله دستغیب در کنار مبارزه با حکومت پهلوی در کارهای اجتماعی و فرهنگی هم پیشگام بود: همچنان که در منبر واعظی توانا و معلم اخلاق به شمار می رفت، آثار و تألیفات زیادی هم از خود به یادگار گذاشته است که در سال های قبل از انقلاب نقش مهمی در تحولات فکری داشت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما