loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

صورت جلسه های شورای عالی امنیت ملی رژیم پهلوی در سال 1357

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

با اشغال ایران توسط نیروهای متفقین و پایان دیکتاتوری رضاشاه، محمدرضا به سلطنت رسید. وی تحت تأثیر روحیه ی فزون خواهی خویش و با حمایت بیگانگان به تدریج به دامنه ی نفوذ و اختیارات خود افزود و به پادشاهی مستبد مبدل گشت. تا جایی که نهادهای قانونی کشور را به آلت دست خود تبدیل و قانون اساسی کشور، را تضعیف و نقض کرد. اسناد و مدارک فراوانی از دخالت شاه در امور مربوط به مجلس و دولت وجود دارد. به گونه ای که نمایندگان مجلس با نظر شاه و بدون رأی گیری انتخاب می شدند که حتی مردم آنها را نمی شناختند. در کار دولت نیز شاه بدون هماهنگی با نخست وزیر، وزیران را عزل و نصب می کرد و به دنبال نخست وزیری بود که کاملاً مطیع اوامر او باشد. شاه وقتی در جلسات مسئولین مملکتی شرکت می کرد هم انتظار می کشیدند حرف آخر را او بزند و کمتر مسئله ای به نظر کارشناسان و مسئولین مربوط سپرده می شد و مسئولین مملکتی قادر نبودند در راستای وظایف قانونی خویش به انجام وظیفه بپردازند.

بدین ترتیب محمدرضا شاه به شخصی مبدل شد که بار گناه تمام نارسایی ها، ناکامی ها و مشکلات را بر دوش داشت و رجال و مسئولین مملکتی نیز به دلیل استبدادزدگی، در مواقع حساس و بحرانی قادر به تصمیم گیری های مهم و قاطع نبودند. در کنار اسناد موجود، خاطرات نزدیکان محمدرضا شاه نیز خود گویای این مسئله است؛ لذا بررسی این واقعیت مطابق اسناد و منابع معتبر محققان و جامعه علمی را در تبیین انقلاب اسلامی ملت ایران یاری خواهد رساند.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای بررسی تحولات انقلاب اسلامی، اینک اسناد صورت جلسه های شورای عالی امنیت ملی رژیم پهلوی را به علاقه مندان تاریخ معاصر ایران، عرضه می دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما