loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حسینیه ی ارشاد به روایت اسناد

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محبوبه جودکی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 348

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

روشن ساختن زوایای گوناگون فعالیت مؤسسه ی حسینیه ی ارشاد ازآن رو حایز اهمیت است که به عنوان یکی از پایگاه های فکری انقلاب اسلامی ایران به شمار می آید و نقش مهمی در شکل گیری ذهنیت جوانان مسلمان ایرانی در فعالیت های انقلابی داشته است. حضور مستمر و فعالانه ی دو متفکر بزرگ معاصر ایرانی، استاد مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی، در حسینیه ی ارشاد علاوه بر آنکه نقش تعیین کننده ای در هدایت نسل جوان به سمت مبادی تفکر اسلامی داشته، سهم عمده و اثرگذاری در حیات علمی و اجتماعی آن دو نیز به شمار می آید. از این رو واکاوی تاریخچه فعالیت های صورت گرفته در حسینیه ی ارشاد می تواند تا حد زیادی نیز روشنگر جنبه هایی از حیات این دو تن باشد.

پژوهش حاضر به منظور بررسی عملکرد این مؤسسه طی سال های دهه 1340 و اوایل دهه ی 1350 ش صورت گرفته است. این مهم با تدوین و آماده سازی اسنادی میسر می گردد که ساواک از آغاز تأسیس حسینیه ی ارشاد از فعالیت آن تهیه کرده است. اسناد مذکور حاوی اطلاعات متنوعی از فعالیت های مختلف این مؤسسه است و در تبیین مسائلی چون امورجاری حسینیه ی ارشاد، فعالان و نحوه ی عملکرد آنان در این مؤسسه، محتوای مباحث مطرح شده در خلال سخنرانی ها، انعکاس عملکرد مؤسسه در میان قشرهای مختلف مردم و رابطه ی نهادهای مذهبی کشور و حسینیه ی ارشاد بسیار راهگشا است.
بخش گزیده ی اسناد حسینیه ی ارشاد در برگیرنده ی گزارش های مأموران ساواک است که در زمان وقوع رویدادها تهیه و در پرونده ای با نام حسینیه ی ارشاد ضبط شده است. نسخه ای از این اسناد پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اختیار مرکز اسناد انقلاب اسلامی قرار گرفته است و به دلیل تهیه شدن آن از سوی مهم ترین سازمان امنیتی کشور (ساواک) حایز اهمیت فراوان است.

اسناد انتخاب شده برای درج در مجموعه ی حاضر از میان پرونده ی مربوط به حسینیه ی ارشاد انتخاب گردیده است که مراحل آماده سازی آن بدین شرح است:
1. مطالعه و بررسی تمام اسناد مربوط به حسینیه ارشاد؛
2. گزینش اسناد مهم این مجموعه بر اساس معیارهایی چون محتوای سند و جامعیت؛
3. مرتب شدن اسناد انتخابی با توجه به اساس معیارهایی چون محتوای سند و جامعیت؛
4. بازنویسی علمی اسنادی که به صورت زیر انجام شده است:
الف) انتخاب عنوان برای هر سند؛
ب) تصحیح نواقص مربوط به فرم های چاپی برگ های اسناد که شامل مواردی چون تاریخ گزارش، تاریخ واقعه، منبع، گیرنده و غیره می باشد؛
پ) توضیح برخی ابهامات در پاورقی هر سند؛
ت) بازنویسی تمام مطالب ذیل هر سند شامل امضا، مهر، بایگانی و تاریخ در قسمت پایین سند.
در تنظیم بخش علمی و پژوهشی نوشتار حاضر علاوه بر اطلاعات برگرفته از اسناد، اطلاعات تکمیلی دیگری نیز از خلال کتاب های خاطرات، مصاحبه ها و مقاله های مندرج در مجلات و روزنامه ها نیز استخراج گردید و در تدوین این بخش مورد استفاده قرارگرفت. در فصول پنجگانه مدخل پژوهشی تلاش گردیده است تا ضمن ارائه ی نمایی کلی از تاریخچه ی حسینیه ی ارشاد مهم ترین جریان ها و فعالیت های آن نشان داده شود.

در فصل اول زمینه های شکل گیری مؤسسه، بانیان آن، نحوه ی ساخت و بخش های فعال آن معرفی شده است.
فصل دوم به بررسی حضور استاد مطهری در حسینیه ی ارشاد اختصاص دارد و به سؤالاتی چون جایگاه شهید مطهری در حسینیه ی ارشاد و علل و نتایج خروج ایشان از مؤسسه پاسخ داده شده است.
فصل سوم به بررسی چگونگی حضور دکتر شریعتی در حسینیه ی ارشاد می پردازد.
فصل چهارم با عنوان «مخالفان حسینیه ی ارشاد» با دسته بندی این مخالفت ها به بررسی علل این مخالفت ها پرداخته و در فصل آخر سرانجام کار حسینیه ی ارشاد و نحوه ی تعطیلی این مرکز بررسی می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما