loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زندگی و مبارزات شهید آیت الله دکتر سید محمدحسین بهشتی به روایت اسناد

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

گردآورنده کتاب محمدرضا سرابندی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 444

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

بررسی نقش نیروهای تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی می تواند یکی از راه های شناخت این تحول بزرگ سده ی بیستم میلادی باشد . در بحث شخصیت ها و میزان تأثیرگذاری آنها بر روند پیروزی انقلاب ، عواملی همچون گرایشات فکری ، سابقه ی مبارزاتی و برنامه ریزی برای پیشبرد و حفظ پیروزی ، بسیار با ارزش است . در واقع ، بدین طریق است که ماهیت انقلاب و نقش افراد و گروه ها به خوبی روشن می شود .

انقلاب اسلامی محصول فرایندی است که با داشتن زمینه ها و پتانسیل موجود در توده ی مردم مسلمان ، از سال 1342 به رهبری حضرت امام خمینی (ره) آغاز گشت و با تبعید ایشان ، هدایت و پیشبرد این فکر بر عهده ی تعداد دیگری از رهبران مذهبی و سیاسی قرار گرفت . از همان زمان تعدادی از رهبران مذهبی با توجه به زیر ساخت های مبارزاتی و درس هایی که از قیام پانزده خرداد گرفته بودند ، به ساخت کادرهایی برای مبارزات آینده بر اساس معیارهای اسلامی پرداختند . از جمله افرادی که نقش بارزی در تربیت جونان و آگاه ساختن نسل جدید با تعالیم انسان ساز اسلام داشت و آن را به صورت یک مکتب مبارزه معرفی کرد ، آیت الله دکتر محمد حسینی بهشتی از علمای برجسته ی حوزه بود .

شهید محمد حسین بهشتی در دوم آبان 1307 در خانواده ای روحانی در اصفهان متولد شد . از چهارسالگی تحصیلاتش را در مکتب خانه آغاز کرد ، سپس به دبستان رفت و در سال 1321 ش تحصیلات متوسطه را رها کرد و برای فراگیری علوم دینی و حوزوی رهسپار حوزه شد . تحصیلات حوزوی خود را در قم و تحصیلات دانشگاهی را در تهران ادامه داد و در 1330 ش موفق به اخذ لیسانس از دانشکده ی معقول و منقول دانشگاه تهران شد . شهید بهشتی در نهضت ملی نفت و حوادث سال های 1330 تا 1332 نقش فعالی ایفا کرد . وی پس از شکست نهضت ملی به این نتیجه رسید که از یکی از دلایل مهم این شکست فقدان کادر تربیت شده باری مبارزه بود ؛ لذا از این تاریخ به بعد تمام فعالیت خود را بر مسائل فرهنگی و تربیت نیروهای جوان متمرکز ساخت . تأسیس دبیرستان دین و دانش ، ایجاد ارتباط بین دانش آموزان و طلاب ، تأسیس مدرسه ی حقانی و غیره از سوی ایشان را می توان در همین راستا ارزیابی نمود . ایشان پس از مشخص شدن نقشی که در جریان قیام پانزده خرداد داشت ، توسط ساواک به تهران انتقال یافت و در آنجا به همکاری با هیأت های مؤتلفه ی اسلامی پرداخت و پس از ترور حسنعلی منصور ، نخست وزیر وقت ایران ، توسط این گروه و با استفاده از موقعیت دعوتی که آیات عظام قم از ایشان برای هدایت مسجد جامع هامبورگ به عمل آوردند ، عازم آلمان شد .

دکتر بهشتی اقدامات فرهنگی و تربیتی خود را در آلمان با تأسیس انجمن های اسلامی دانشجویان ، اصلاح برنامه های مسجد جامع هامبورگ و برگزاری جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ ادامه داد . در سال 1349 ش به ایران بازگشت و فعالیت های خود را در مدرسه ی حقانی ، شرکت در تهیه و تدوین کتب درسی ( تعلیمات دینی ) آموزش و پرورش ، برگزاری جلسات هفتگی تفسیر قرآن و همکاری با روحانیون انقلابی ادامه داد که در سال 1354 ش به دستگیری ایشان انجامید ، اما پس از مدتی آزاد شد . دکتر بهشتی نقش مؤثری در تشکیل جامعه ی روحانیت مبارز داشت و با اوج گیری تظاهرات مردمی علیه رژیم پهلوی ، هدایت انقلاب و انقلابیون را در کشور بر عهده گرفت . منزل او در این زمان مرکز تبادل مسائل مهم سیاسی بود . ایشان بار دیگر پیش از برگزاری مراسم بزرگ عاشورای سال 1357 دستگیر و مدتی بعد آزاد شد . با عزیمت امام خمینی به فرانسه ایشان نیز عازم پاریس شد و به امر امام هسته ی اولیه ی شورای انقلاب را با همکاری بزرگان دیگری همچون آیت الله مطهری ، موسوی اردبیلی ، هاشمی رفسنجانی و دکتر باهنر تشکیل داد .

با پیروزی انقلاب اسلامی ، دکتر بهشتی سمت های زیادی را برای اداره و پیشبرد انقلاب بر عهده گرفت که مهم ترین آن ریاست شورای انقلاب ، نیابت رئیس مجلس خبرگان و ریاست دیوان عالی کشور بود . وی مؤسس حزب جمهوری اسلامی و اولین دبیرکل این حزب بود . دکتر بهشتی در دوران بعد از انقلاب همواره آماج تبلیغات منافقین و بنی صدر قرار داشت و سرانجام در اوج مظلومیت در شامگاه هفتم تیر 1360 در جریان انفجار بمبی که منافقین در ساختمان مرکزی حزب جمهوری اسلامی کار گذاشته بودند به همراه 72 تن از یارانش ، که اغلب نماینده ی مجلس بودند ، به شهادت رسید . این اثر با توجه به اسناد ساواک ، که بیانگر نحوه ی فعالیت های سازنده ی دکتر بهشتی است ، در دو قسمت نگاشته یافته است .

در قسمت نخست ، که خود به هفت فصل تقسیم شده ، از تولد تا زمان شهادت ایشان به روایت اسناد ، خاطرات همرزمان و بعضا سخنرانی های خود ایشان مطالبی به صورت پیوسته و منظم آمده است .

در قسمت دوم ، اسناد مبارزاتی شهید بهشتی در ایران و آلمان گردآوری و مرتب شده اند . تکیه ی این اثر بیشتر به اسناد بوده و در نظر است زندگی و مبارزات این شخصیت ارزنده ی انقلاب از خلال اسناد ساواک بیان شود .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما