loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مرجع مبارز؛ آیت الله العظمی سید عبدالله شیرازی به روایت اسناد

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده رحیم روحبخش

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 496

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

انقلاب اسلامی که رویدادی مهم در تاریخ ایران بود، پس از گذر از فراز و فرودها و حوادث بسیار به ثمر نشست. در مسیر تحولات، از آغاز تا پیروزی، عناصر و عوامل تأثیر گذار بسیاری به ایفای نقش پرداختند. در این میان شخصیت های تأثیر گذر از موقعیت ویژه ای برخوردار هستند. در نتیجه، گذشته از نقش رهبری انقلاب ، بررسی تأثیرگذاری این شخصیت ها در روند تحولات انقلاب اهمیت به سزایی دارد. آیت الله سید عبدالله شیرازی از جمله شخصیت های مبارزی است که چندین دهه علیه سیاست و عملکرد رژیم پهلوی به مبارزه پرداخت و در جریان کشف حجاب و اعتراض علما و مردم نسبت به این مسئله، به خیل مبارزان شهر مشهد پیوست و ضمن هماهنگی با علما و مراجع آن شهر نقش بسیار فعال و مؤثری ایفا نمود. پس از سرکوب قیام مرد مشهد در واقعه ی مسجد گوهرشاد ، ایشان دستگیر و زندانی شد و بعد از آزادی به زادگاه خود شیراز رفت و تحت کنترل مأموران امنیتی رژیم قرار گرفت. بعد از اجرای رسمی قانون «کشف حجاب» ، او که تاب و تحمل دیدن این وضعیت را نداشت، ایران را ترک کرد و راهی نجف شد.

ایشان در این شهر در کنار فعالیت های علمی و حوزوی ، همچنان به مبارزات خود علیه رژیم پهلوی ادامه داد و حتی در سطح فراتر نسبت به مسائل و رویدادهای جهان اسلام مواضع روشنگرانه و قاطعی اتخاذ کرد. با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی، به دلیل خط مشی فکری مشترک با ایشان، از هیچ گونه حمایتی از امام خمینی و نهضت اسلامی دریغ نورزیدند. این حمایت ها حتی در سال های تبعید امام خمینی به نجف نیز ادامه یافت. در سال 1354 پس از اخراج علما و طلاب ایرانی از عراق توسط رژیم بعثی، ایشان راهی ایران شد و در شهر مشهد رحل اقامت افکند. ورود وی به ایان شهر با استقبال رو به رو شد. ایشان در این مقطع حساس زمانی توانستند به مبارزات شهر مشهد و در سطحی فراتر، کل استان خراسان تحرکی خاص ببخشند. آیت الله شیرازی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان با رهنمودهای مشفقانه در پی حفظ اصالت آموزه های انقلاب اسلامی بودند. مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای معرفی علما و مراجع تأثیرگذار در انقلاب اسلامی، اینک اسناد مربوط به آیت الله سید عبدالله شیرازی را به علاقمند ان تاریخ معاصر ایران عرضه می دارد .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما