loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حزب مردم به روایت اسناد

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

پس از کودتای 28 مرداد 1332 ، رژیم شاه احزاب و گروه های سیاسی مختلف مانند حزب توده را که در دوره ی پیش از کودتا یا دوره ی نخست سلطنت وی در صحنه ی سیاسی کشور فعال بودند، سرکوب کرد و در سال 1336 دو حزب مردم و ملیون را جایگزین آنها نمود. از آنجایی که این احزاب توسط دولت به وجود آمدند، و به «احزاب دولتی» معروف شدند و از آن پس صحنه گردان عرصه ی سیاست ایران شدند. حزب مردم یا حزب اقلیت از 26 اردیبهشت 1336، به رهبری اسدالله علم شروع به کار کرد و مرامناهم و اساسنامه ی آن تدوین شد.

به دنبال آن، بسیاری از اعضای حزب توده ، طرفداران مصدق و مخالفان دیگر رژیم و همچنین تشکل های کارگری به حزب پیوستند و حزب، شعب خود را در اکثر شهرستان ها دایر کرده و نخستین گنگره ی سراسری خود را در سال 1339 ، برگزار نمود. با استعفای علم از دبیرکلی حزب و جانشینی پروفسور عدل در سال 1339 حزب تحرک اولیه ی خود را از دست داد؛ ولی عدل با برگزاری کنگره های دوم و سوم حزب در سال های 1342 و 1344 و همچنین برگزاری سمینارهایی مانند «سمینارهای امور روستایی» در سال 1346 ، حزب را سرپا نگه داشت و هم چنان در راستای سیستم دو حزبی مورد نظر شاه، در وقایع مهم دهه ی چهل مانند اصلاحات آمریکایی، انتخابات ادوار مختلف مجلسین و ... به ایفای نقش در مقابل حزب اکثریت پرداخت. در سال 1350 عدل از دبیرکلی حزب مردم، استعفا داد و حزب دچار زوال و انحطاط شد.
از این پس، افرادی مانند علی نقی کنی، ناصر عامری و محمد فضائلی به دبیرکلی حزب منصوی شدند؛ ولی تلاش آنها برای ادامه ی فعالیت حزب به جایی نرسید تا اینکه، در اسفند ماه 1353 با انصراف شاه از سیستم دو حزبی و اعلام تشکیل حزب رستاخیز به عنوان تنها حزب قانونی به عمر حزب مردم خاتمه داده شد. اثر حاضر به بررسی و مطالعه ی حزب مردم در طول حیات تقریبا 18 ساله آن می پردازد که مطالب آن در دو بخش کلی با عناوین مدخل پژوهشی و اسناد ارائه خواهد شد. در بخش مدخل پژوهشی، فعالیت های سیاسی ـ اجتماعی حزب، در دوره های مختلف حیات آن با توجه به اسناد بخش دوم و منابع دیگر تشریح می شود و در بخش دوم اسناد مربوط به حزب ارائه می گردد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما