loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زندگی و عملکرد حسنعلی منصور به روایت اسناد

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

گردآورنده کتاب منیژه صدری

سال نشر : 1383

تعداد صفحات : 180

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

حسنعلی منصور یکی از نخبگان عرصه ی سیاست دوران پهلوی، از خانواده ای دیوان سالار با سابقه ی حضور در وزارت خارجه بود که در مقاطع خاصی از تاریخ معاصر ایارن، نقش آفرینی کرد. وی، ضمن ارتباط نزدیک با دربار و شاه، ارتباط تنگاتنگی هم با آ,ریکایی ها و انگلیسی ها داشت و به اتکای آن ها در تلاش برای برکشیدن تکنوکرات های متمایل به آمریکا؛ کانون مترقی و حزب ایران نوین را ایجاد کرد. آن چه پرونده ی زندگی سیاسی او را در هم پیچیده، تصویب لایحه ی حق قضاوت کنسولی ـ کاپیتولاسیون ـ برای آمریکایی ها بود که موج جدیدی از مبارزه علیه حکومت پهلوی را ایجاد کرد.

در پی آن، امام خمینی (ره)، پیشتاز مراجع مبارز، با ایراد سخنرانی شدیداللحنی در چهارم آبان 1343، تصویب آن را به شدت محکوم نمود که دستگیری و تبعید ایشان را در پی داشت. همین اقدام انگیزه ای شد تا یکی از اعضای جمعیت مؤتلفه ی اسلامی، شهید محمد بخارایی، در اول بهمن 1343 او را ترور نماید..
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما