loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطرات احمد نصری

4 (2)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

گردآورنده کتاب ندا خجسته نژاد | سید قاسم حسینی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 312

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

یکی از منابع و مآخذ مورد استفاده در تدوین تاریخ، خاطرات اشخاص است. هر شخصی دارای تجربه ی فردی است که می تواند آن را در قالب خاطره روایت کند و به نوشتار درآورد. خاطره، وقایع گذشته است که شخص آن را دیده یا شنیده و بخشی از محفوظات ذهن است که چون از برجستگی و ویژگی خاصی برخوردار بوده، شایستگی ثبت و ماندگاری در ذهن را یافته است. خاطره، حوادث، رویدادها و حتی سیر عادی زندگی روزمره است که با گذشت زمان، در قسمتی از ذهن جای گرفته و ماندگار شده است و بنا به نیاز شخص، قابل یادآوری است. با وجود گذشت زمانِ طولانی از تاریخ وقایع، بخشی از وقایع که نقش مهمی در زندگی افراد داشته اند همواره در ذهن زنده اند؛ گرچه شرح دقیق و کامل آن و میزان یادآوری و ذکر جزئیات در افراد مختلف متفاوت است. برخی، خاطره نویسی را در معنای عام آن، نه تنها یادآوری و نگارش دیده ها، بلکه شنیده ها هم دانسته اند که در آن، علاوه بر زمان و مکان وقوع خاطره، به ارزیابی چگونگی وقوع آن نیز پرداخته می شود. باید توجه داشت که به خاطرات باید با دیده ی احتیاط نگاه کرد و اصول و معیارهای نقد تاریخی را در استفاده از آنها به کار بست تا از قابل اعتماد بودن آن مطمئن شد.

از پایان قرن هفدهم میلادی، استفاده از خاطراتِ شخصی گروه های متعدد اجتماعی به عنوان داده های تاریخی، مورد توجه محققان قرار گرفت. در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، از قرون میانه، سفرنامه نویسی به عنوان شکلی از خاطره نگاری مرسوم بوده و می توان نمونه های بارزی از آن را در ادوار گوناگون تاریخی برشمرد. در تاریخ معاصر ایران، با توجه به تحولات مهم، نهضت ها و قیام های مردمی علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی، به خصوص انقلاب اسلامی که این تلاش ها را به ثمر رساند، ثبت وقایع از زبان شاهدان عینی رویدادها حایز اهمیت می باشد.

«سید احمد نصری» در سال 1328 در قزوین به دنیا آمد و تحصیلات دبستان و دبیرستان خود را در آن شهر گذراند. سپس وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و پس از آشنایی با سازمان مجاهدین خلق به عضویت آن درآمد. پس از جدا شدن از سازمان، گروه خرداد خونین را تشکیل داد و به فعالیت مسلحانه پرداخت. به همین دلیل دستگیر و به ده سال حبس محکوم شد. نصری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1360 استاندار بوشهر و در سال 1362 استاندار سیستان و بلوچستان شد. وی در دولت نهم به عنوان استاندار قزوین مشغول خدمت رسانی شد. کتاب حاضر که یکی از موضوعات طرح تدوین تاریخ انقلاب اسلامی است، به شرح خاطرات سیداحمد نصری اختصاص یافته است. این اثر با هدف ثبت خاطرات شخصیت های دخیل در وقایع انقلاب اسلامی تدوین شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما