loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطرات دکتر حسن غفوری فرد

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

گردآورنده کتاب طاهره خدارحمی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 316

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در سال های خفقان پس از کودتای 28 مرداد، تمام نیروهای مبارز از گروه ها و احزاب مختلف، به شدت سرکوب شدند و رژیم شاه با تشکیل ساواک، کنترل خود را بر جریانات سیاسی مخالف شدت بخشید. در این میان آنچه که شاه و دستگاه امنیتی او تا حدودی از آن غافل بودند، شکل گیری نیروهای مذهبی جوانی بود که در حوزه های علمیه و دانشگاه ها برای تدوین استراتژی مبارزه و مخالفت با رژیم پهلوی گام برمی داشتند. در واقع نیروهای فعال مذهبی پس از شکست اتحاد با نیروهای ملی در سال های اواخر دهه ی 1320 و همچنین با مشاهده ی اعمال غیرمذهبی و بعضاً ضددینی حکومت پهلوی، با تمسک به مبانی اصیل اسلامی در قالب گروه ها، انجمن ها، تشکل ها و هیئت های مذهبی، ضمن مخالفت با حکومت پهلوی پس از شروع نهضت امام خمینی به آن پیوستند و تحت زعامت ایشان به مبارزه ی خود در قالب ها و سنگرهای گوناگون ادامه دادند.

آقای دکتر حسن غفوری فرد، از نیروهای فعال در عرصه ی دانشگاه و جامعه است که در این خاطرات، ایشان چگونگی مبارزه و اقدامات خود علیه رژیم پهلوی را بیان می نماید. آقای دکتر حسن غفوری فرد در 13 مرداد 1322 در خانواده ای مذهبی و تهیدست به دنیا آمد. وی به دلیل شرایط خانواده ناچار شد از دوران نوجوانی به کارگری بپردازد و از این رو به سرعت با مسائل و مشکلات جامعه آشنا شد. ایشان دوره ی دبیرستان را در مدرسه ی علوی که در آن روزگار از معتبرترین مدارس علمی بود، گذراند. این مدرسه در دوره ی پهلوی کانون فعالیت های سیاسی و علمی بود. بسیاری از کارگزاران کنونی حکومت اسلامی، فارغ التحصیلان این مدرسه هستند. آقای غفوری فرد نیز در فضای این مدرسه با فعالیت های سیاسی آشنا شد. وی پس از پایان تحصیلات متوسطه در رشته ی فیزیک دانشگاه تهران پذیرفته شد و پس از پایان دوره ی لیسانس به بورس اعطایی وزارت فرهنگ و با مساعدت دکتر حسابی رهسپار ژاپن گردید و پس از فراغت از تحصیل به تدریس در دانشگاه جندی شاپور پرداخت. اما به دلیل سخنرانی های سیاسی علیه رژیم در سال 1347 از این دانشگاه اخراج گردید. غفوری فرد در طول زندگی خود در دانشگاه های آمریکا و ژاپن تحصیل و تدریس کرده و با فعالیت های انجمن های اسلامی شاخه ی آمریکا آشنایی نزدیکی داشته است. وی در دانشگاه های داخلی و نیز در ادارات مختلف کشور به کار پرداخته و از این طریق نسبت به اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران در عصر پهلوی اطلاعات عمیقی دارد. ایشان در زمان انقلاب همراه با دیگر نیروهای مذهبی انقلاب، برای پیروزی آن تلاش بسیار نمود و پس از پیروزی انقلاب نیز در سمت هایی چون استاندار خراسان، مشاور و معاون رئیس جمهور ی و نمایندگی مجلس فعالیت داشته است.

اهمیت خاطرات دکتر غفوری فرد در پیش از انقلاب، بیشتر از آن جهت است که ایشان به عنوان یک نیروی مذهبی در دانشگاه و بین دانشجویان فعالیت داشته است و این مسئله می تواند به بررسی و تحقیق بیشتر در شناخت جریان های مذهبی در دانشگاه های کشور در پیش از انقلاب کمک بسیاری نماید. این خاطرات از جهات دیگری نیز دارای ارزش و اهمیت است و آن سمت های ایشان بعد از انقلاب و اطلاعات در مورد وقایع سیاسی کشور در سال های آغازین انقلاب می باشد. این مجموعه، حاصل چندین جلسه مصاحبه ی حضوری با راوی خاطرات در مرکز اسناد انقلاب اسلامی می باشد. این خاطرات پس از تدوین، با کمک اسناد و کتب دیگر به صورت حاضر ارائه شده است. در این مجموعه سعی شده تا بسیاری از حوادث و شخصیت ها که برای خواننده ناآشنا هستند، معرفی شوند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما