loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطرات حجت الاسلام جعفری اصفهانی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

گردآورنده کتاب ابراهیم عباسی

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 265

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

انقلاب اسلامی ایران با شعار معنویت، عدالت اجتماعی، بومی گرایی یا بازگشت به خویشتن، در عصری که بزرگ ترین انقلاب با فلسفه ی سکولاریستی و شعارهای مادی گرایی حادث شدند ، اتفاق افتاد . اگر انسان انقلاب فرانسه ، انسان لیبرالی و انسان انقلاب روسیه ، انسان نوین سوسیالیستی بود ، انسان انقلاب اسلامی ، انسان معنوی است . گرچه می توان ریشه ی این انقلاب در ایران را تا سال های متمادی پی گرفت ، اما مهم ترین علت وقوع آن را باید در تحولات صد ساله ی اخیر ایران جستجو کرد و سرآغاز مهم آن نیز قیام 15 خرداد 1342 است . این قیام در شکل گیری روند و زمینه های انقلاب اسلامی نقش اساسی داشت .

این تأثیر از دو جهت بود : اول اینکه پس از قیام 15 خرداد نیروهای انقلابی به سمت اسلام و رهبری امام خمینی (ره) گرایش پیدا کردند و دوم اینکه شیوه ی مبارزات از شکل سیاسی و مبارزه ی پارلمانی به سمت مبارزه ی مردمی ، توده ای و گاهی هم مسلحانه و زیرزمینی سوق یافت . علاوه بر تأثیرات این قیام ، مهم ترین پیامدهای آن مطرح شدن امام خمینی (ره) در میان نیروهای مذهبی به عنوان یک رهبر ، برای نیروهای غیرمذهبی به عنوان یک رهبر ملی و ضد امپریالیسم و در نظرگاه روشنفکران یک رهبر ضد دیکتاتوری و استبداد و بالاخره برای میلیون ها نفر از ملت ایران به عنوان یک رهبر ملی و مذهبی بود . از دیگر پیامدهای آن ، تشکیل و اهمیت یافتن گروه های اسلامی بود .

در میان این گروه ها ، روحانیت به دلیل انتخاب شیوه ی مبارزه از مراکز مذهبی مانند مساجد ، هیئت ها و حوزه های علمیه ، از پایگاه مردمی گسترده ای برخوردار بود . یکی از افرادی که از میان روحانیان برخاست و فعالیت های سیاسی خود را از اصفهان آغاز کرد و در تهران تداوم بخشید ، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر جعفری اصفهانی است . فعالیت های سیاسی وی بازگو کننده ی بسیاری از وقایع دهه ی 1340 و 1350 است . حجت الاسلام علی اصغر مرتضوی فر معروف به " علی اصغر جعفری اصفهانی " به سال 1312 ش در خانواده ای مذهبی در زرین شهر اصفهان دیده به جهان گشود .

پدرش مرحوم محمدعلی و مادرش ربابه سلطان بود . پدرش مرد مبارزی بود که طی سال های 1325-1326 ش مبارزاتی علیه فعالیت کمونیست ها در اصفهان داشت و از پیوستن خانواده ی خود و مردم آن منطقه به حزب توده ممانعت کرد . وی در سال 1328 ش به تحصیل علوم دینی در حوزه ی علمیه ی زرین شهر ( مدرسه ی امام خمینی فعلی ) پرداخت و مدتی بعد وارد حوزه ی علمیه ی اصفهان گردید . پس از آن به نجف اشرف مشرف شد و پس از دو سال اقامت در آنجا به اصفهان مراجعت کرد و مدت مدیدی در محضر اساتیدی چون شیخ محمود شریعت ریزی ، حاج سید رضا هاشمیان ، آیت الله خراسانی و ... کسب فیض نمود .

دهه ی 1330 نخستین دهه ی آغاز تکاپوهای سیاسی و کسب آگاهی سیاسی برای وی بود و این امر مرهون شهادت نواب صفوی و دیدار وی با آیت الله کاشانی در سال های 1335-1339بود . در این دیدارها ، آیت الله کاشانی به انتقاد از دربار می پرداخت و امام خمینی را برای آنها معرفی می کرد . آغاز مبارزه ی سیاسی وی ابتدای دهه ی 1340 است . او در جریان غائله ی انجمن های ایالتی و ولایتی به صحنه ی سیاسی وارد شد . حجره اش در اصفهان مخفی گاه کتاب ها و اعلامیه های ممنوعه بود که با همکاری اشخاصی مانند غلام علی یوسف زاده ، شیخ علی کفعمی ، شیخ تقی کفعمی و ... به نصب ، تکثیر و پخش آن همت می گماشتند . منزل وی در اصفهان نیز مخفی گاه متهمین به قتل منصور بود .

در سال 1345 به علت پخش اعلامیه ی معروف آیت الله سعیدی علیه قرارداد کنسرسیوم نفتی و تعقیب ساواک ، مجبور به ترک اصفهان ، اقامت در تهران و انتخاب نام مستعار " عبدالله جعفری اصفهانی " برای خود شد . در تهران با کمک هیئت های مؤتلفه منزلی اجاره کرد و به دامنه ی مبارزات سیاسی خود افزود . نخستین اقدام سیاسی وی در تهران صدور اعلامیه علیه جشن های تاج گذاری سال 1346 به نام " عزایی به نام جشن " بود که منجر به دستگیری و زندانی شدنش گردید . سال 1347 پس از آزادی از زندان فعالیت های خود را از حالت فردی و پراکنده به شکل گروهی و سازماندهی شده در آورد . بنابراین نیاز به پایگاه خاصی داشت ؛ لذا فعالیت های تشکیلاتی خود را از مسجد علی (ع) آغاز کرد . این مسجد یکی از مساجد قدیمی بود که در منطقه ی دولاب تهران قرار داشت . وی امامت جماعت آنجا را بر عهده گرفت و به تشکیل گروه های انقلابی از جمله گروه ضربت ، شعار و ... در این مسجد پرداخت . مسجد علی (ع) محل پخش و نشر آثار امام به خصوص رساله ی امام خمینی (ره) بود .

در جریان این فعالیت ها ، در سال 1350 ممنوع المنبر شد و در سال 1351 به اتهام نشر و پخش رساله ی امام و اخلال در امنیت ملی و درگیری با آخوندهای درباری دستگیر و زندانی شد . پس از آزادی از زندان ، مبارزات سیاسی خود را ادامه داد که مهم ترین عکس العمل در برابر سپاه دین ، تأسیس حزب رستاخیز در سال 1353 و شرکت در مراسم بزرگداشت قیام 15 خرداد 1354 است . وی همکاری هایی نیز با اعضای مجاهدین خلق قبل از تغییر ایدئولوژیک آنها در سال 1354 داشت . در جریان درگذشت دکتر علی شریعتی و آیت الله مصطفی خمینی نیز بسیار فعال بود و به همراه دیگر مبارزان از این رخدادها برای تسریع بخشیدن به روند انقلاب اسلامی استفاده می کرد . مهم ترین اقدام وی در سال 1357 نشر و پخش رساله ی امام بود . وی در قیام 17 شهریور 1357 و حادثه ی 13 آبان 1357 ، تشییع جنازه ی استاد نجات اللهی و تظاهرات تاسوعا و عاشورای 1357 و ورود امام به ایران نقش و حضور فعالی داشت .

مجموعه خاطرات وی که در این کتاب عرضه شده است صرفا موضوع بحث و یا بررسی زندگی سیاسی یک شخصیت نیست ، بلکه در درجه ی اول تجزیه و تحلیلی از مهم ترین تحولات سیاسی و اجتماعی منتهی به انقلاب اسلامی ایران است . مهم ترین موضوعات سیاسی مطرح در این خاطرات عبارتند از : لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی ، 15 خرداد 1342 ، انقلاب سفید و اصول ضد دینی آن از جمله سپاه دین ، نقش هیئت های مؤتلفه و بازار در انقلاب اسلامی ، مساجد و انقلاب اسلامی ، پخش و چاپ رساله ی امام خمینی ، خاطراتی از زندانیان سایسی ، انجمن حجتیه ، مبارزان سیاسی ، اعضای سازمان مجاهدین خلق ، دهه ی فجر و ... معرفی مساجد و هیئت های مذهبی به عنوان پایگاه مردمی انقلاب و مبارزه با آخوندهای درباری ویژگی خاصی به این خاطرات بخشیده است . محدوده ی زمانی این خاطرات از سال 1312 ش تا پیروزی انقلاب اسلامی است .

نگارنده در تدوین این مجموعه از روش خاطره نگاری بر مبنای مصاحبه استفاده کرده است . این روش کم عیب ترین روش خاطره نویسی در میان روش های تدوین خاطره بر مبنای یادداشت های منظم و حافظه است . این خاطرات پس از استخراج از نوار به وسیله ی معاونت محترم تدوین مرکز اسناد انقلاب اسلامی در اختیار نگارنده قرار گرفته است . همه ی تلاش ها بر حفظ اصالت اظهارات مصاحبه شونده و جلوگیری از قلب و تحریف ناخواسته ی روح دیدگاه های ایشان در بازنویسی و تدوین آن خاطرات بوده است و از این منظر مسئولیت مطالب و تحلیل آنها بر عهده ی راوی است .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما