loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ناگفته هایی از اسناد خطبه غدیر: پژوهشی در اسناد و مصادر خطابه ارزشمند پیامبر گرامی اسلام در روز غدیر خم

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده محمدعلی موحدی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 200

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 24029 10003022
30,000 27,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

حدیث غدیر که تنها بخش کوتاهی از سخنان آن حضرت را در آن روز عظیم شامل می شود، مشتمل بر مهم ترین و اساسی ترین فراز این سخنرانی است. کتاب ناگفته هایی از اسناد خطبه غدیر از دو مقدمه «گونه های مختلف ضبط سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر و اصل خطابه پیامبر در روز غدیر» و سه فصل «خطبه کوتاه غدیر، خطبه طولانی غدیر، خطبه متوسط غدیر» گردآوری شده است.

در این اثر پس از تمییز حدیث غدیر و خطبه غدیر از یکدیگر، در باب سیر انعکاس، اسناد، و راویان این خطبه شریف در میراث مکتوب اسلامی، به طور مبسوط و مطابق با مبانی رجالی مشهور فریقین، بحث شده است. نبود هیچ ضبطی از خطابه پیامبر در روز غدیر در پنج قرن نخست هجری، و نیز نبود هیچ سند معتبری از این خطبه شریف در مصادر فریقین، دو پندار ناصحیحی است که پاسخ آن در این اثر آمده است. نویسنده در مقدمه اول به «آشنایی اجمالی با حدیث غدیر، درآمدی بر خطبه غدیر» و در مقدمه دوم «امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام، امّ هانی بنت ابی طالب، عبدالله بن جعفر بن ابی طالب، ابورافع، ضمیرة الأسلمی، سعد بن ابی وقاص، ابوجنیده بن جندع، ابوهریرة، زید بن ارقم و براء بن عازب» پرداخته است.

در این کتاب پس از تمییز، حدیث غدیر و خطبه غدیر از یکدیگر، ابتدا حجم های مختلف مضبوط از خطبه غدیر تفکیک شده، و سپس در خصوص سیر انعکاس این خطبه در میراث مکتوب اسلامی، و نیز درباره اسناد و راویان آن به طور مبسوط و مطابق با مبانی نص گرایی، بحث گردیده است.

فصل اول شامل گفتارهای «خطبه کوتاه غدیر در منابع امامیه، خطبه کوتاه غدیر در منابع زیدیه، خطبه کوتاه غدیر در منابع مخالفان» است. در گفتار خطبه کوتاه غدیر در منابع زیدیه، آمده است: «در منابع زیدیه نیز جریان غدیر از دیرباز با بسامد چشمگیری، ضبط، تبیین و تشریح شده است. بنابر مدارک موجود، در مصادر زیدی خطبه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله در روز غدیر را، نخستین بار، القاسم الرّسّی فرزند طباطبا از نوادگان امام مجتبی علیه السلام در کتابی به نام الکامل المنیر، آن را در اثبات ولایت و وصایت حضرت امیر علیه السلام و رد بر خوارج نگاشته است، ذکر کرده.

نسخه ای از این کتاب که در سال 1085 و در قالب 22 صفحه رحلی نگاشته شده، در موزه واتیکان روم نگهداری می شود. نگارنده در فصل دوم گفتارهای «گذری بر منابع موجود و غیر موجود خطبه طولانی غدیر، پژوهشی در اعتبار اسناد خطبه طولانی غدیر، پژوهشی در سند خطبه طولانی غدیر در التحصین بر پایه نظریه اطمینان، روضة الواعظین و خطبه طولانی غدیر، الإحتجاج و خطبه طولانی غدیر و الیقین و خطبه طولانی غدیر» را مورد بررسی قرار داده است.

در فصل دوم ابتدا در خصوص تمامی منابع موجود و غیر موجود مشتمل بر این خطبه طولانی غدیر به اختصار سخن گفته شده و سپس به تحقیق و تفحص در اسناد آن در منابع موجود پرداخته شده است.

در فصل سوم مطالبی در رابطه با گفتارهای «منابع و سند خطبه متوسط غدیر و نگاهی به متن خطبه متوسط غدیر» نگاشته شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

روح الله

کاری بسیار خوب و عالی بود جا دارد بیشتر به نبا عظیم ولایت که خدا از پیامبران هم بر آن میثاق گرفت اهتمام ورزیم؛ ولایتی که همه از آن مسئول هستیم: و قفوهم انهم مسئولون(آیه 24 مبارکه صافات)
در دین مبین هم به هیچ چیزی مانند نبا عظیم ولایت سفارش نشده است؛
به طوری که پیامبر اکرم  هر بار معراج بیش از فرائض به ولایت حضرت امیرالمومنین 7 و ائمه اطهار سفارش میشدند؛
از باب ایاک اعنی و اسمعی یا جاره؛ خداوند در قرآن کریم به عزیزترین آفریده اش پیامبر اکرم  ؛ و ان لم تفعل فما بلغت رسالته را می فرماید.
یاس کافران از دین را تنها با ابلاغ ولایت حضرت امیرالمومنین امام علیّ بن ابی طالب  می داند؛
با وجود نزول پانصد و پنجاه آیه یا بیشتر از آیات الاحکام نماز، روزه ، زکات، خمس، جهاد ، حج و .. تنها به ولایت حضرت امیرالمومنین 7 دین را تکمیل می داند.
با وجود نعم بیشمار ظاهری و باطنی تنها به ولایت حضرت امیرالمومنین 7 نعمتها را تمام می داند.
و تنها به ولایت حضرت امیرالمومنین 7 از اسلام ما راضی میشود
سیصد آیه قرآن کریم به حجه البلاغ مربوط می گردد.
حضرت امیرالمومنین 7 در هر خطبه شان می فرمودند که:
ما زلت مظلوما مذ قبض رسول الله 
و فرمودند:
ظلمت عدد الحجر و المدر
از همان ابتدای اسلام ، تبلیغ رسالت با اعلام ولایت حضرت امیرالمومنین  در یوم الدارو ... همراه بود.
حضرت آیت الله مصباح گفته اند 15 سال شاگرد آیت الله العظمی بهجت 1 بودم؛ دائم از ولایت حضرت امیرالمومنین  و ادله آن می فرمودند؛ به طوری که گاهی در دل خود ناراحت میشدم و می گفتم من که سنی نیستم که آقا این قدر تکرار می فرمایند؛
اما گویا روزهایی را می دیدند که همین موارد اساسی هم خدشه میشود.

17 آبان 1395

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما