loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جام شکسته: خاطرات حجت الاسلام عبدالمجید معادیخواه - جلد سوم

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده عبدالمجید معادیخواه

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 732

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

انقلاب اسلامی بی شک یکی از انقلاب های مهم در تاریخ جهان به شمار می آید که نقش مردم، رهبری مذهبی و علمای روحانی در آن برجستگی خاصی دارد. ویژگی ها و اوضاع حکومت و جامعه ی ایرانی، در زمان پهلوی دوم، به علاوه ی روحیه ی انقلابی و ظلم ناپذیری شیعی به همراه به صحنه آمدن علمای مذهبی جهت رهبری و زعامت نهضت ضد ظلم و فساد و بی عدالتی باعث ظهور جنبشی عظیم و سراسری در ایران شد که نتیجه ی آن پیروزی اقنلاب اسلامی در ایران ، در سال 1357 بود. شناسایی و آگاهی نسبت به فعالیت های انقلابیون و اوضاع جامعه و نظام پهلوی دوم، ما را در شناخت هر چه بیشتر ریشه های انقلاب اسلامی، در وهله ی اول، و شناخت جامعه و مردم ایران در وهله ی دوم یاری و رهنمون خواهد بود. در این میان یکی از منابع شناخت و آگاهی نسبت به فعالیت های انقلابیون و شرایط جامعه و نظام پهلوی دوم بهره گیری از خاطرات فعالانی است که علیه رژیم شاه فعالیت کردند، زندان رفتند، تبعید شدند، شکنجه شدند و ... مرکز اسناد انقلاب اسلامی با وقوف به این مسئله با چاپ و انتشار خاطرات فعالان انقلابی داده ها و اطلاعات موثق و عینی را در اختیار پژوهندگان و محققان تاریخ معاصر ایران قرار داده است. تا کنون خاطرات زیادی از افراد مذهبی و انقلابی در مرکز به چاپ رسیده است. یکی از کسانی که مرکز اسناد انقلاب اسلامی خاطرات ایشان را چاپ کرده است، حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید معادیخواه است. این خاطرات مشتمل بر اطلاعات و نکات خوب و تحلیلی از گذشته و تاریخ جامعه ی ایران در زمان فعالیت های انقلابی و اقدامات افراد مذهبی و گروه های مبارزاتی است . تاکنون دو جلد از خاطرات ایشان تدوین شده است و این کتاب جلد سوم خاطرات ایشان به شمار می آید.

مطالب این کتاب از ابتدای سال 52 شروع و تا پیروزی انقلاب در سال 57 ادامه پیدا می کند، که مشتمل بر یازده فصل است.

در فصل اول، موضوع فتنه ها در روند نهضت بررسی و جریاناتی همچون پیدایش گروه ضربت و اقدامات ساواک درایجاد شقاق بین انقلابیون ذکر شده است.

در فصل دوم، راوی خاطرات نخستین تجربه ی تبعید و ماجراها و وقایع خونین آن را یادآوری کرده است.

در فصل سوم به نخستین زندان و نخستین شکنجه ی راوی، خاطرات و ماجراهای مربوط به آن را به همراه بررسی زندان رژیم می خوانیم.

فصل چهارم در برگیرنده ی حوادث و وقایع مربوط به زندان قصر است که راوی مدتی در آنجا محبوس بودند.

فصل پنجم نیز در برگیرنده ی خاطرات زندان است، خاطراتی از قبیل رحلت آقای غفاری و رمضان زندان .

در فصل ششم، خاطرات زندان اوین که راوی خاطرات، به آنجا انتقال داده شده بود و ماجراها، وقایع زندانف زندانیان، زندان بانان و شکنجه گران آن آمده است.

فصل هفتم ماجرای آزادی راوی از زندان و اطلاعاتی درباره ی انقلابیونی چون شهید مطهری، دکتر شریعتی و همچنین سخنرانی خود راوی ذکر شده است.

فصل هشتم را مؤلف به ذکر حوادث، وقایع و جریاناتی در مشهد اختصاص داده است. فصل نهم در برگیرنده ی خاطراتی از سیرجان، تبعیدگاه راوی، است .

فصل دهم در ذکر خاطراتی از تغییر محل تبعید راوی و ماجراهایی از رمضان گذشته است.

فصل یازدهم در برگیرنده ی حوادث و ماجراها و وقایع مربوط به انقلابیون و رژیم پهلوی در ماه های پایانی سال 57 است. نکاتی درباره کمیته ی ضد خرابکاری و ماجراهای زندان روای محترم، آزادی ایشان و موج آزادی زندانیان سایسی ، حوادث و ماجراهای مربوط به چگونگی استقبال از حضرت امام (ره)، شورای انقلاب و نیز حوادث منتهی به پیروزی انقلاب ذکر شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما