loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رایت دین: بررسی اندیشه و رفتار سیاسی آیت الله العظمی بروجردی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده علی اکبر عالمیان

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 530

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

تردیدی نیست که پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ ایران نقطه ی عطفی محسوب می شود. در اینکه این نقطه عطف چگونه تشکیل شد و چه علل و عواملی در ظهور و بروز آن نقش داشتند، سخن فراوان گفته شده است. اما نقش مرجعیت در ایجاد این نقطه و تشکیل جمهوری اسلامی، تعیین کننده و منحصربه فرد بوده است. همان گونه که جرقه های این انقلاب به دست یک مرجع زده شد، نیز همو بود که با مقاومت و مجاهدت بی نظیرش و همراهی یاران وفادار و پشتیبانی های مردم، توانست آن جرقه ها را به شعله تبدیل کند و آن شعله را درون کاخ ستم و بیداد و استبداد اندازد و آن کاخ و هرچه را در آن بود بسوزاند و در نهایت، طرحی نو دراندازد و خانه ای نو بنا سازد و در هدایت و راهبری ساکنان آن خانه به اندیشه های ناب اسلامی تکیه کند و اندیشه ی اجنبی ستیزی را جایگزین اجنبی پرستی و اجنبی ستایی نماید.

اما بسیاری از مراجع که گرمابخش حرکت های انقلابیون بودند، خود افتخار شاگردی و ارادت به مرجعی بزرگ و عالمی دوراندیش داشتند؛ مرجعی به نام آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی، شخصیتی جامع الاطراف که با ورودش به حوزه های علمیه ی قم، این حوزه زنده شد و جانی دیگر گرفت و استعدادهای بالقوه ی آن که به دلیل خفقان موجود در کشور و سرکوب های وحشیانه در کنجی خزیده بودند فعلیت یافتند، جرأت عرض اندام پیدا کردند و هر یک به تناسب، نقشی درخور ایفا نمودند. وی در عرصه های مختلف، خوش درخشید و این قطعه از تاریخ این مرز و بوم را برجستگی خاصی بخشید.

کتاب حاضر به منظور واکاوی اندیشه و رفتار سیاسی این مرجع سترگ به رشته ی تحریر درآمده است. نویسنده ی کتاب در بخش اول اثر، ابتدا به معرفی این مرجع عظیم القدر و زندگی ایشان از تولد تا رحلت می پردازد و در بخش دوم، رابطه ی آیت الله العظمی بروجردی را با مقوله ی سیاست مورد بررسی قرار می دهد. از مباحث مهم این بخش، بیان دیدگاه ایشان درباره ی ولایت فقیه و نقش فقیهان در عصر غیبت است. محقق در بخش سوم کتاب با عنوان «آیت الله العظمی بروجردی و رهبری امت اسلامی» به چند مسئله ی مهم از جمله اهمیت به دین و شعائر اسلامی، حفظ کیان حوزه و روحانیت، وحدت مسلمین، تبلیغ دین و مسئله ی فلسطین توجه ویژه دارد. بخش چهارم تحقیق، به ارتباط این مرجع با جریان های فکری سیاسی روز همچون فدائیان اسلام، جبهه ی ملی و بهائیت اختصاص دارد. نویسنده در بخش پایانی کتاب به کیفیت ارتباط این مرجع وارسته با امام خمینی، آیت الله کاشانی، محمدرضاشاه و رضاشاه توجه می کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما