loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

امیر خستگی ناپذیر: زندگینامه سرلشکر شهید ولی الله فلاحی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده احمد حسینیا

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 320

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

از آغاز طلوع جنبش اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی ؛ سرداران فداکار و ایثارگری در مسیر خونبار این معجزه ی بزرگ قرن چون آذرخشی رد شب درخشیدند و بر سرپیمانی که با خدای خویش بسته بودند، در جهت تحکیم پایه های این قیام خونبار و دفاع از کیان انقلاب و پاسداری از سرزمین عشق و شهادت؛ جان بر کف، قدم در میدان مبارزه گذاشتند و ایثار را سرلوحه ی خویش قرار دادند؛ چرا که می دانستند شهادت در این راه، رستگاری برای آنها است.

از ویژگی های این سلحشوران و سرداران انقلاب، پاکی نیت و عمق خلوص آنها و همچنین همسویی این دلیران با اندیشه های رهبر انقلاب است. این هم سویی و اطاعت آگاهانه که سبب تأثیرپذیری کامل می گردد، تا جای یمی ـواند به پیش رود که عوامل تأثیرپذیرنده به عواملی کاملا تأثیرگذار تبدیل شوند و مانند اجزایی کارساز و فعال هم جهت با انلاب و هم سو با رهبری، تبدیل به یک جریان گردیده و یا به جریان سازی در جامعه (به ویژه در نهادی که در آن خدمت می کنند) بپردازند.

سرلشکر شهید ولی الله فلاحی از جمله افراد تأثیرگذاری بوده که در یکی از مقاطع بحرانی و پرآشوب، در خدمتگزاری نوپای به انقلاب اسلامی، خوش درخشید و دریغا که دست گل چین روزگار او را امان نداد. شهید فلاحی، با موافقت شورای عالی انقلاب به فرماندهی نیروی زمینی و پس از چندی به ریاست عالی ستاد مشترک منصوب شد؛ سپس از جانب حضرت امام (ره) ، بعد از عزل بنی صدر اختیارات فرماندهی کل قوا به وی تفویض گردید.

در آن زمان ارتش و کشور با موانع و مشکلاتی از این دست روبه رو بود: تبلیغ و ترویج شعار انحلال ارتش؛ بدبینی توده های مردم به سران ارتش؛ عدم اجرای مقررات و انضباط در ارتش؛ ایجاد تردید و اغتشاش توسط عناصر گروهکی و وابستگان مستقیم و غیر مستقیم به آمریکا در صفوف و بدنه ی ارتش؛ طرح توطئه های مختلف همانند طرح کودتای نوژه و ... اغتشاش و آشوب در کردستان و آذربایجان (همانند حمله و یورش به پادگان های سنندج ـ نقده ـ مریوان ، پاوه) اغتشاش در گنبد؛ خوزستان و ... و تنها سه ماه پس از انتصاب به ریاست ستاد، یورش و تجاوز وحشیانه ی رژیم عراق به مرزهای کشورمان ... اما وی با ایمان به انقلاب اسلامی و رهبری آن با تلاشی شبانه روزی هر آنچه توان داشت در طبق اخلاص نهاده، هر جا به وجودش نیازی بود، حضور یافت و آنگاه که در شرایط آن روز، نوعی حالت تردید و یأس در دل برخی فرماندهان رخنه کرده بود، با رهنمود رهبر کبیر انقلاب، گفتار و رفتار سرلشکر فلاحی امیدبخش و دلگرم کننده بود. ب

رای حمایت مردم از ارتش به میان مردم می رفت، در نمازهای جمعه پیام حمایت امام را از اترش بیان می داشت و برای مردم از ارتش می گفت: «ارتش عنصر مراقبت و پوشش ملت است و بنا بر این جزئی از ملت است». تلاش وی از میان برداشتن موانع و انسجام دادن به ارتش و تقویت مبانی اعتقادی نظامیان بی وقفه بود و به درستی بیان می کرد که :«ما کسری مو ازنه را [از نظر نیرو و ابزار در جنگ با عراق] با اعتقاد و ایمان به پاسداری از اسلام و انقلاب اسلامی و وطن اسلامی جبران کرده ایم». و آنگاه که این جملات را از این امیر سرافراز (در تاریخ 8/6/1360) می شنویم: «من در برای عظمت روحی شهدا و جانبازان احساس حقارت می کنم و در مقابل آنها سر تعظیم فرود می آورم».

از شهادت سرافرازانه ی وی در شگفت نخواهیم شد؛ چرا که تنها یک ماه پس از این گفتار ، در تاریخ هفتم مهر ماه سال یک هزار و سیصد و شصت به آرزویش رسید. امیر سرافراز جبهه ی حق در این اواخر به عرفانی بلند دست یازیده بود و همچنین حمایت بی دریغ ابرقدرت ها را از دشمن و حصر اقتصادی و ادوات نظامی جمهوری اسلامی او را مأیوس نساخت و همواره می گفت که جنگ ما یک نبرد حسینی است ؛ ایمان در مقابل ابزار جنگی. از آنجا که مرکز اسناد انقلاب اسلامی بنا به رهنمود حضرت امام خمینی (ره) به نگارش تاریخ انقلاب مبادرت نموده و بر آن است که حماسه آفرینی ها و فداکاری مردانی برجسته از نسل مقاوم و انقلابی را به گوش نسل های آینده براسند و فریاد رسا و تلاش های سازنده ی آنها را برای جوانان این مرز و بوم و ارتشیان غیرتمند گوشزد نماید، اقدام به چاپ و نشر این اثر ارزنده نموده است؛ تا شاید گوشه ای از فداکاری این بزرگواران را پاسخگو باشد و ارزش هایی این چنین را به نسل های بعد منتقل کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما