loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده مریم السادات حسینی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 312

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 24193 10003022
10,000 9,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اندیشه ی سیاسی امام خمینی مبتنی بر اسلام است. در این اندیشه، ساماندهی زندگی سیاسی جامعه ی اسلامی محور تأسیس نظام سیاسی بوده و با توجه به اهمیت ساماندهی حیات سیاسی و اجتماعی انسان مسلمان در جامعه ی اسلامی و با هدف فراهم کردن امکانات رشد و تعالی او و با پیش فرض های برخاسته از دین و اهداف آن به پیش می رود.

مبانی اندیشه ی سیاسی امام خمینی متأثر از اندیشه ی سیاسی اسلام، در حوزه ی مبانی و پیش فرض های کلامی، فلسفی و اخلاقی ثابت است اما در زمینه ها و شرایط محیطی و در چارچوب مبانی و اصول و قواعد، متغیر و منعطف و متأثر از ارزیابی شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی جوامع اسلامی است. از این رو در اندیشه ی سیاسی شیعه، مسئله ی پیروی از مجتهد واجد شرایط زنده مورد تأکید قرار گرفته است. اندیشه ی امام خمینی از سال 1341 ش براساس رویکرد شیعی برای اصلاح وضع موجود باعث تحول در رویکرد نظری و کارکرد اجتماعی و سیاسی عالمان شد و در این مسیر هم به هدایت رفتارهای سیاسی خود و مقلدان پرداخت و تقیه یعنی اندیشه و عمل سیاسیِ معطوف به حفظ شیعه کنار رفت و اندیشه ی اسلام انقلابی محورِ تلاش ها واقع شد.

در این اثر به بررسی مبانی اندیشه ی امام در فلسفه، عرفان و اندیشه ی سیاسی اسلام پرداخته شده است. منابع و متون اندیشه ای امام خمینی معرفی شده اند، بنیادهای نظری اندیشه ی سیاسی امام خمینی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به مباحث مهم و بنیادین اشاره شده است. در ضمن مبانی معرفت شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی، عرفانی، کلامی و فقهی و اصولی اندیشه ی سیاسی ایشان مورد بررسی قرار گرفته است.

در بررسی مباحث مهم اندیشه ی سیاسی امام خمینی هم به بحث از دین و سیاست، ضرورت حکومت، حکومت مطلوب، ویژگی های حاکم اسلامی، شرایط ولی فقیه، اندیشه ی جمهوری اسلامی، نقش مردم در مشروعیت حاکم و حکومت اسلامی، محدوده ی اختیارات حکومت اسلامی و وظایف و جهت گیری های حکومت اسلامی پرداخته شده است که امید است مورد استفاده ی علاقه مندان مطالعات انقلاب اسلامی قرار گیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما