loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیری در اندیشه ی سیاسی و اجتماعی علامه محمدتقی جعفری

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده جعفر اسماعیل پور

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 233

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

علامه محمد تقی جعفری یکی از اندیشمندان، فلاسفه و عرفای معاصر اسلامی و ایرانی است که در طی نیم قرن اخیر، تلاش های علمی و دیدگاه های مختلف ایشان، آشنای اهل معرفت بوده است. از آنجایی که علامه در حوزه های مختلف علمی و معرفتی صاحب نظر بوده و آثار قابل تحسینی نیز از خود به جای گذارده اند، لذا افراد بسیاری نیز (به خصوص بعد از درگذشت ایشان) به تبیین و تشریح نظرات عرفانی، فلسفی و فقهی و.. ایشان پرداخته اند.

این تحقیق نیز در حد توان خود، به تبیین نظرات و دیدگاه های اجتماعی و سیاسی آن بزرگوار می پردازد، شایان ذکر است محور بحث این تحقیق بر اساس دو سوال مطروحه درباره ی اندیشه های علامه و به تبع آن بر اساس دو پیش فرض، یا به عبارتی مناسب تر، فرضیه استوار است که عبارتند از: سوال اول: اینکه آیا علامه جعفری دارای اندیشه سیاسی می باشند؟ سوال دوم: چهارچوب و جهت گیری اندیشه های سیاسی علامه چگونه است؟ در پاسخ به سوالات مذکور، فرضیات زیر مطرح گردیده اند: فرضیه ی اول: علامه جعفری دارای اندیشه سیاسی می باشند. فرضیه ی دوم: اندیشه سیاسی علامه جعفری بر اساس مبانی فلسفی ایشان و با تلفیق شرع و عقل (در چارچوب نظریه ی حیات معقول) شکل می گیرد و منتقد اندیشه های سیاسی مادی گرایانه غربی است. با توجه به گستردگی و جامعیت اندیشه های علامه جعفری، این تحقیق ادعای آن را ندارد که بتواند تمامی عرصه های فکری علامه را هرچند از منظر اندیشه های سیاسی، بی کم و کاست مورد بررسی قرار داده و تشریح نماید. لذا چنانچه گفته شد، فرضیه های فوق الذکر تشکیل دهنده ی فرآیند این تحقیق است.

این تحقیق از نظر ساختاربندی مطالب خود، از چهار فصل تشکیل شده است که عبارتند از: 1- فصل اول: در این فصل به زندگی علامه از تولد تا درگذشت ایشان و همچنین تحصیلات ایشان در ایران و نجف و دوران تحقیق و پژوهشهای علمی ایشان پرداخته شده است. همچنین در بخش دیگر این فصل به عرصه ها و حوزه های فعالیت علمی علامه اشاره گردیده است. 2- فصل دوم: در این فصل به مبانی نظری و پایه های فلسفی اندیشه علامه اشاره گردیده است. در واقع مطالب این فصل پایه های نظری علامه را در سایر حوزه ها تشکیل می دهد. 3- فصل سوم: در این فصل به طرح دیدگاه های علامه در مسایل سیاسی از دیدگاه اسلام و غرب و تفاوت ها و تمایز میان آنها، به همراه تعاریف خود علامه از سیاست و توابع آن پرداخته شده است. 4- فصل چهارم: در این فصل از تحقیق به نظرات اجتماعی ایشان در مسائل روز و مبتلا به جامعه اسلامی اشاره شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما