loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رحیق مختوم: شرح حکمت متعالیه - جلد دوازدهم

بخش دوم از جلد سوم

ناشر اسراء

نویسنده عبدالله جوادی آملی

ویراستار حمید پارسانیا

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 518

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 24339 10003022
225,000 213,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

شرح و بررسی احکام فلسفی وجود و عدم در حکمت متعالیه ملاصدرا است. در این اثر که ادامه مباحث فلسفی مندرج در کتاب "الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة" تألیف صدرالدین محمد شیرازی معروف به صدر المتألهین در زمینه برخی از حالات و انحاء وجود است، به شرح مسایلی مانند امکان استعدادی در موجودات ممکن الوجود و مباحث مربوط به حرکت جوهری پرداخته شده و دیدگاه ملاصدرای شیرازی در مورد احکام وجود و متعلقات آن به تصویر کشیده شده است. در همین زمینه نویسنده ابتدا به بحث در مورد مسبوقیت حادث زمانی به استعداد و ماده پرداخته و دیدگاه ملاصدرا را در مورد امکان استعدادی موجودات و حدوث کون و فساد بر آن ها بیان کرده است. آنگاه به بحث در مورد حرکت جوهری در همه موجودات پرداخته و نحوه استدلال و مبانی فلسفی ملاصدرا را در این زمینه ذکر نموده است. وی در همین راستا به تبیین مسایلی همچون: نسبی بودن و نفسی بودن خیر و نسبی بودن شر و نفسی نبودن آن، نیاز حرکت به موضوع و احکام آن، اثبات صور نوعیه، موضوع بودن ماده برای حرکت جوهری، تقدم قوه بر فعل، اثبات طبعیت برای هر گونه متحرک، فرق بین حرکت بالذات با حرکت بالعرض، ربط متغیر به ثابت، بیان مهمترین دلایل حرکت در جوهر، نسبت بین حرکت با مقولات، تعیین انواع حرکت در مقولات و نفی حرکت در برخی از آن ها پرداخته و دیدگاه ملاصدرا را در این مسایل شرح نموده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما