loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقد و ارزیابی نظریه ی کاریزمایی در تبیین رهبری امام خمینی (ره)

5 (1)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده بهرام اخوان کاظمی

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 324

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، به سال 1357، پیامدهای مهمی را در عرصه های نظری و عملی به بار آورد. این انقلاب، در عرصه ی عمل، بر سیاست داخلی و سیاست خارجی ایران تأثیر گذاشت و تغییرات صوری و ماهوی که تحت تأثیر انقلاب اسلامی در سیاست داخلی و خارجی ایران پدید آمد، به نوبه ی خود بر نظم منطقه ای و بین المللی تأثیرگذار شد و مهم تر از همه، نظام سلطه ی جهانی را با شرایط جدید و در مقایسه با گذشته، با شرایط دشوارتری مواجه ساخت.

یکی از تغییراتی که انقلاب اسلامی در عرصه ی نظریه پردازی ایجاد کرد، به چالش کشیدن کلیه ی نظریاتی بود که تا آن زمان درباره ی انقلاب و اجزای آن پرداخته شده بود. یکی از این حوزه ها، حوزه ی رهبری انقلاب بود. در حوزه ی رهبری انقلاب، یکی از نظریات مطرح، نظریه ی رهبری کاریزمایی و نقش آن درایجاد و ابقای انقلاب یا تحولات مهم در کشورهای جهان به ویژه، جهان سوم است. صاحب نظران این عرصه سعی می کردند جنبش های اجتماعی مهم در جهان را در قالب چارچوب تئوریک رهبری کاریزمایی مطالعه کنند.

در ایران نیز به ویژه، در سال های پس از جنگ، برخی از پژوهشگران، نویسندگان و صاحب نظران حوزه ی مطالعات انقلاب اسلامی برآن شدند تا نسبت نظریه ی رهبری کاریزمایی را با رهبری حضرت امام(ره) بر انقلاب اسلامی تبیین کنند. در این میان، برخی از نویسندگان خارجی، رهبری امام(ره) را مصداق رهبری کاریزمایی قلمداد کرده اند. این سبک تحلیل در داخل کشور هم پیروانی داشته است که به موجب آن، صاحب نظران داخلی با مختصر تعدیلی در نظریه ی رهبری کاریزمایی، آن را درخصوص انقلاب اسلامی پذیرفته اند. اثر حاضر، اصولاً با این هدف به نگارش درآمده است که رهیافت پیش گفته را نقد کند و نشان دهد که چارچوب تئوریک کاریزما از تبیین رهبری حضرت امام(ره) ناتوان است و لاجرم دانش پژوهان باید به دنبال ابداع چارچوب تئوریک جدیدی باشند که بتواند این گونه رهبری را توجیه و تبیین کند.

با این امید که این اثر بتواند گام اولیه ای در این راه بردارد این نوشته به کلیه ی علاقه مندان به مطالعات انقلاب اسلامی عرضه می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما