loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روش شناسی تفسیر «من وحی القرآن»

اصول و قواعد تفسیر

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 24462 10003022
80,000 72,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب روش شناسی تفسیر «من وحی القرآن» تالیف شمس الله معلم کلایی توسط موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی منتشر شده است.

این کتاب بررسی مبانی و روش تفسیری علامه فضل الله در کتاب «من وحی القرآن» است.
تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که علامه سید محمدحسین فضل الله، چه اصول و قواعدی را برای تفسیر آیات قرآن کریم در این تفسیر به کار برده است و چگونه از آنها برای کشف و رسیدن به مراد خود استفاده کرده است. نگارنده ضمن مرور بر این تفسیر قواعد تفسیری و روش وی در تفسیر را بررسی نموده است.

از نظر نویسنده در این تفسیر از قرائت حفص از عاصم استفاده شده و برای ترجیح یک قرائت از قرائات دیگر از قرائن مختلفی مانند سیاق، قواعد ادبی و روایات بهره گرفته شده و هیچ یک از قرائت های هفت گانه یا دهگانه را متواتر دانسته نشده است. نگارنده تفسیر فوق الذکر بر این باور است که برای فهم کلمات قرآن باید به معنای نزول آنها توجه داشت و در این زمینه می توان از آیات دیگر، روایات معصومین (ع)، اشعار عرب و غیره استفاده نمود.

وی همچنین آشنایی با فنون مختلف علوم ادبی مانند تجزیه و ترکیب، تضمین در افعال، توجه به نقش و جایگاه حروف، حقیقت و مجاز، استعاره، کنایه و غیره را از اصول تفسیر دانسته و از این امور در تفسیر خویش استفاده نموده است. لزوم استفاده از انواع قراین متصل و منفصل مانند آیات و روایات، سیاق، فضای نزول و میزان تأثیر آنها در فهم آیات، آشنایی با انواع دلالت های کلام مانند دلالت اقتضاء، تنبیه و اشاره از دیگر ویژگی های تفسیر فوق الذکر عنوان شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما