loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خروج ممنوع: بررسی فجایع سینما رکس آبادان و مسجد جامع کرمان

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده لیلا اشرفی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 270

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نهضت امام خمینی (ره) در ابتدای راه و با سرکوب خونین راهپیمایان در روز 15 خرداد 1342 و در پی آن تبعید امام به ترکیه و در نهایت ، وحشت انگیزی اژدهایی به نام ساواک ، دچار وقفه ای ظاهری شد . واقعیت این است که شاه ، در پی ایجاد جو سرکوب و خفقان ، باور کرده بود که تنها حرکت جدی علیه رژیم شاهنشاهی را در نطفه خفه کرده است و از این همه اقتدار به خود می بالید . در ظاهر نیز به جز تحرکات یک سری تشکل ها و سازمان های انقلابی و معدود افرادی که مشتری دائم ساواک و بازجوهایش بودند ، توده ی مردم همراهی چندانی با امام و انقلاب نداشتند .

اما چه کسی تصور می کرد که رژیم ، به دست خود ، اسباب همراهی توده ی مردم با حرکت حضرت امام (ره) را فراهم کند ؟ رژیم پهلوی ، با چند اشتباه استراتژیک که به حماقت می مانست ، کاری را کرد که تمام گروه های مخالف و معارض با رژیم ، سال ها به دنبال دستیابی به آن بودند : " بسیج مردم علیه شاه " ، یکی از این اشتباهات ، آتش زدن سینما رکس آبادان و دیگری ، ضرب و جرح مردم در مقدس ترین مکان کرمان : " مسجد جامع کرمان " بود .

تأثیر این دو واقعه بر پیروزی انقلاب را می توان در فاصله ی زمانی اندک میان اتفاق افتادن این فجایع تا 22 بهمن 1357 و ظهور و بروز آنها در شعارهای مردم علیه رژیم ، در ماه های بعد جستجو کرد . کتاب " خروج ممنوع " بر آن است تا در قالبی شبه داستانی و شیوا ، به بررسی این فجایع تاریخی برای جوانان بپردازد . علت بررسی توأمان این دو واقعه در یک مجلد ، به جز وقوع تقریبا همزمان آنها و نقش تسریع کننده شان در پیروزی انقلاب ، آن است که اولا در تظاهرات مردمی متعاقب این وقایع ، برای اولین بار ، عامل جنایت ، عمال شاهنشاهی خوانده شده و شعار " مرگ بر شاه " در میان مردم طنین انداز شد ؛ در ثانی ، چنان که خواننده ی محترم پس از مطالعه ی کتاب متوجه خواهد شد ، هر دو حادثه در مکان هایی اتفاق افتاد که مردم در آنجا اجتماع کرده بودند و چون مأموران مانع خروج مردم از مقتل شدند ، فاجعه ها آفریده شد . نویسنده با توجه به نکته ی اخیر ، عنوان با مسمای " خروج ممنوع " را برای کتاب خود برگزیده است .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما