loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دانستنیهای انقلاب اسلامی برای جوانان 65: خطیب توانا (سیری در زندگی و مبارزات حجت الاسلام شیخ محمدتقی فلسفی)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده مهدی قیصری

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 160

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نزدیک به سی سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد و هنوز تحلیل ها درباره ی چرایی و چگونگی وقوع آن، به رغم تحقیقات فراوان، ادامه دارد. بی شک شناخت انقلاب مردمی نیاز به شناخت کسانی دارد که در به تحرک واداشتن توده های مردم نقش اساسی داشتند. صبغه ی مذهبی و دینی قیام هایی که سرانجام منجر به پیروزی مردم گردید، نشانگر روح و ماهیت مردم انقلابی و نهایتا انقلاب اسلامی است.

یکی از اقشاری که نقش اساسی در آگاهی دادن به جامعه ی دینی، آن هم با الگو گیری از عاشورا و واقعه ی کربلا دارد، وعاظ مساجد و به اصطلاح «منبری ها» هستند. از دهه ی بیست به بعد تاریخ ایران شاهد ظهور یکی از سخنور ترین وعاظ به نام «شیخ محمدتقی فلسفی» است. پدر او، آیت الله شیخ محمدرضا تنکابنی از علمای روزگار بود. تربیت دینی و ذوق فطری باعث شد تا چند دهه نقش اساسی رد تاریخ مبارزه با بی دینی ایفا نماید. مرحوم حجت الاسلام والمسلمین فلسفی در تاریخ معاصر ایران، در زمره ی افرادی است که می توان عزت و عظمت خود و منبرش را از ولایت پذیری اش دانست.

ایشان در طول حیات با برکت خود، سه ولی فقیه مطلق زمان حضرات آیات عظام: محروم آقای بروجردی (ره) ، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مد ظله) را در ک نمود و بنا به مشی، طریق و تشخیص ایشان، منبر خود را منظم و مرتب می نمود. وی در زمان حیات قائد اعظم حضرت آیت اله العظمی بروجردی (ره) که مسئله ی ملی شدن صنعت نفت، فداییان اسلام، مصدق، مرحوم آیت الله کاشانی و ... مسئله ی روز و نقل بحث هر جمع و از برهه های تاریخ ساز ایران معاصر به شمار می رود، رویه ی آیت الله بروجردی را در پیش گرفت و در این راه سختی های بسیار کشید و توهین ها و جسارت های بسیار شنید. و در زمان زعامت امام خمینی (ره) که ایشان مستقیما وارد جریانات سیاسی روز و مبارزه ی علنی با شاه و جریان سازی نهضت شدند.

با تبعیت از ولایت، منبر خود را تقدیم راه نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی کرده و از اجتماعات ده هزار نفری مردم پای منبرش، در پیشبرد راه مرجع خود استفاده می کرد و .. بی شک، عظمت و عزت منبر فلسفی، واعظ شهیر که چند هزار نفر را پای بحث های او می کشاند و باعث می شد که رادیو نیز مجبور به پخش مستقیم منبرهایش شود و شمار مستمعین کلامش را میلیونی کند، نتیجه ی تبعیت او از ولایت مطلقه ی فقیه بوده است. این مجموعه بر آن است تا گذری هر چند کوتاه به زندگی و مبارزات واعظی داشته باشد که امام خمینی او را «زبان گویای اسلام» نامیدند. امید است روح آن مرحوم غریق رحمت الهی باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما