loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دانستنیهای انقلاب اسلامی برای جوانان 61: دروازه بهشت

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده مهدی قنواتی

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 181

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

خداوند حکیم در کتاب خود ، قرآن ، در بیان صفات منفی و نقاط آسیب پذیر انسان ، ما را به ویژگی نسیان و غفلت تذکر می دهد و این نسیان ، نه تنها از یاد و عظمت و حکمت او ، بلکه شامل غفلت انسان از خودش هم می شود . آری دست ما انسان ها ، اگر از ریسمان محکم ولایت الهی کوتاه شود ، بر سر چاه تاریک غفلت می لغزیم و سقوط به این چاه راز انحراف از حیاط طیبه ی ما می شود .

سه دهه ی پیش ، مردی از تبار بیدارگران تاریخ ، در سرزمین ما متذکر این نسیان و فراموشی عمومی شد . دامان کشور ما زخمی از چنگ اهریمن بود ؛ اما راز تداوم خواب زمستانی ما ، ناتوانی از بازیابی حافظه ی تاریخی مان در کشاکش چند قرن متوالی بحران هویت و دوری روزافزون از فرهنگ حیات بخش اسلام بود . آن مرد ، به ما کمک کرد تا خود را پیدا کنیم و این آغازی بر زدودن یک غفلت بود . ما کم کم به یاد می آوردیم که ارزش انسان ، به بندگی خداست و بندگی خدا رمز پیروزی در میدان دنیا و آخرت . به یاد می آوردیم که قرن ها نه تنها موحد بوده ایم ، بلکه دیندار زیسته ایم . به یاد می آوردیم که روزگاری مهد تمدن و فرهنگ و علم و عبودیت بوده ایم و تقلید از غیر ، در شأن ما نبوده است . به یاد ... هشت سال دفاع مقدس که تجلی و تمرکز اصلی این بیداری ایرانیان است ؛ از آنجا که مناسبات و تحولات آن عینی تر و حیاتی تر از تحولات قبلی موجود در سابقه ی انقلاب اسلامی بود .

ملت ما هشت سال با " الله اکبر " دفاع کردند و با " لااله الاالله " حمله ؛ با دست خالی می جنگیدند و راه کربلا تا قدس را نه در روی نقشه ، بلکه بر روی قلب خود ثبت می کردند . ما را چه شده بود ؟ ما که بودیم که در مقابل لشکر تا دندان مسلح و مدرن دشمن – که نه عراق بلکه سی و پنج کشور جهان بود – ذره ای خم به ابرو نیاوردیم و ضعف به دل راه ندادیم ؟ آیا گوش های ما متوجه ندایی از جنس خورشید نبود ؟ همان ندایی که می گفت : « حصر آبادان باید شکسته شود » همان ندایی که می گفت : « این قرن به خواست خدا ، قرن غلبه ی مستضعفین بر مستکبرین است ». این ندا ما را زنده کرد ؛ در جهانی که ناقوس مرگ را می نوازند . این ندا هویت ما را احیا و تجدید کرد .

در قرنی که هویت های بومی و ملی و منطقه ای در پیپ کدخدای دهکده ی جهانی دود می شوند . این ندا ، اعتماد و عزت نفس و معنای حقیقی کلمه ی انسان را به مردم ما و همه ی مظلومان بازگرداند. ندای جان بخش انقلاب اسلامی و فریاد روح الله ، معنای مظلومیت و انظلام ( ظلم پذیری ) را برای همیشه ی تاریخ از هم تفکیک کرد و صف قاعدین و قائمین را تا آخر تاریخ از هم جدا ساخت . تدوین و مطالعه ی زوایای دفاع مقدس از این حیث ، رمز بقای انقلاب فرهنگ ساز ما خواهد بود و برهه های سرنوشت ساز آن ، همچون مقاومت و فتح آبادان و خرمشهر – که مثل ستاره ای در آسمان تاریخ انقلاب می درخشند – در کانون توجه دوستداران فرهنگ پایداری و عدالت ، خواهد ماند. خرمشهر فتح شد و حصر آبادان شکسته شد ؛ و این نبود جز از برکات و پیام انقلاب اسلامی مبنی بر بیداری و بازجویی هویت دینی.

برای همین بود که به محض عینی شدن این فتح و نصرت ماندگار که نشان دهنده ی بزرگی و قدرت مردم ایران بود ، حضرت امام پیام خویش را تکمیل ساخت و گفت : « خرمشهر را خدا آزاد کرد ». آری ، ملتی در تاریخ ، جاودانه خواهد شد که به حقیقت آن ، تقرب جوید و به مبدأ و معاد عالم نظر افکند و در دفاع مقدس ، این آرزوی صالحان محقق شد . " دروازه ی بهشت " نگاهی است به تحولات انقلاب و دفاع مقدس در شهر آبادان که هر چند در جنوب غربی ایران قرار دارد ، اما در مرکز قلب های ایرانیان بوده و هست و مقاومت و ایستادگی مردان و زنان آن معرفی گویا برای فرهنگ انقلاب اسلامی است .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما