loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی - کتاب پنجم

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده مرکز اسناد انقلاب اسلامی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 169

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در این مجلد، شش کتاب از نویسندگان داخلی و خارجی درباره ی انقلاب اسلامی ایران بررسی و نقد شده است:

مقاله ی اول به نقد کتاب «بازخوانی جامعه شناختی سنت گرایی و تجددطلبی در ایران بین دو انقلاب» اختصاص دارد که توسط آقای جواد افشارکهن به رشته ی تحریر درآمده و آقای علی کردی به بررسی و نقد آن پرداخته است. نویسنده در این کتاب، به موضوع منازعه ی دیرین و همچنان پابرجای «سنت و تجدد» پرداخته است. وی با محور قراردادن بینش جامعه شناختی، در پی واکاوی زمینه های اجتماعی پیدایش تجددگرایی و سنت گرایی در ایران و رشد و دوام آنهاست.

در این اثر، به عوامل داخلی جامعه توجه شده و از بررسی نقش و تأثیر عوامل خارجی پرهیز شده است. همان طورکه مؤلف در پیشگفتار کتاب تأکید کرده است، مفاهیم کلیدی این تحقیق یعنی «سنت»، «سنت گرایی»، «تجدد» و «تجددگرایی» فارغ از بار ارزشی مثبت و منفی آنها و به دور از داوری بررسی شده و صرفاً به منظور تفکیک نیروهای اجتماعی وابسته به هر طیف به کار گرفته شده است. این مقاله با استناد به نظریه های مختلف موجود در این موضوع، دیدگاه های نویسنده را نقد می کند.

مقاله ی دوم، نقد کتاب «آخرین روزها: پایان سلطنت و درگذشت شاه» نوشته ی هوشنگ نهاوندی است که به قلم آقای ولی اله حامی کلوانق نوشته شده است. در این کتاب نهاوندی (وزیر علوم دولت شریف امامی و رئیس دفتر فرح) درصدد است تا اثبات کند که دول غربی همچون آمریکا علیه رژیم شاه توطئه هایی کردند که به وقوع انقلاب اسلامی انجامید. ناقد محترم، توهم توطئه و عدم پایبندی نویسنده به انصاف در بازگویی وقایع را با استناد به منابع متعدد بررسی و نقد کرده است.

آقای احمدرضا عصاری در مقاله ی سوم این مجموعه به نقد کتاب «ایران؛ از دیکتاتوری سلطنتی تا دین سالاری» پرداخته است. این کتاب را آقای دکتر محمد امجد تألیف کرده و آقای حسین مفتخری آن را به فارسی برگردانده است. ساختار روشی و محتوایی کتاب از حیث گستردگی موضوع های مطرح شده در آن، به همراه نادیده گرفتن برخی مباحث روشی از سوی مؤلف، تأثیر مستقیمی بر نگارش و تجزیه و تحلیل های آن داشته است. همچنین تحلیل مباحث از منظر یک ناظر بیرونی و بدون اشراف عمیق نسبت به جریان های داخلی ایران در زمان وقوع انقلاب اسلامی، در این مقاله بررسی و نقد شده است.

کتاب مجموعه مقالات «ایران پس از انقلاب» ویراسته ی آقایان هوشنگ امیراحمدی و منوچهر پروین که توسط آقای دکتر علی مرشدی زاد به فارسی ترجمه شده است، در مقاله ی چهارم این مجموعه توسط آقای محمد فکری بررسی و نقد شده است. نویسندگان مقالاتِ کتاب مذکور با بررسی جوانب مختلف انقلاب اسلامی ایران، تحلیل هایی را از شرایط و وضعیتِ ایران پس از انقلاب ارائه داده اند که دایره ی زمانی و انطباق آن محدود به همان سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی است. شرایط دشوار سال های اولیه ی پس از انقلاب اسلامی و به خصوص جنگ با عراق، ملاحظات خاصی را در سیاست گذاری ها و تصمیم های نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده بود که نویسندگان کتاب سعی کرده اند آنها را به تمام دوران پس از انقلاب اسلامی تعمیم دهند. آقای فکری با مطالعه ی شرایط متفاوت اوایل انقلاب اسلامی نسبت به امروز، تحلیل های نویسندگان این کتاب را نقد کرده است.

آقای محمد مبشری در مقاله ی پنجم، کتاب «شکست شاهانه» نوشته ی ماروین زونیس را که به قلم آقای عباس مخبر به فارسی برگردانده شده، بررسی و نقد کرده است. زونیس کوشیده است تا بر مبنای یک تحلیل روان شناختی از شخصیت شاه، وقوع انقلاب اسلامی را تبیین نماید. با وجود این، نویسنده در تحلیل خود از نقش شرایط بین المللی به ویژه مواضع و اقدامات دولت آمریکا غافل نیست. ناقد با استناد به منابع تاریخی و متقن به بررسی و نقد تحلیل های نویسنده پرداخته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما