loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید صادق امانی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده امین عزیزی | مجتبی سلطانی احمدی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 377

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 24666 10003022
14,000 13,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

یکی از این شخصیت ها که نقش مهم و چشمگیری در نهضت امام خمینی (ره) دارد صادق امانی است. امانی در دوره ی جوانی با سید مجتبی نواب صفوی آشنا شد و به گروه فدائیان اسلام پیوست. هرچند عضو رسمی این گروه نبود اما به همکاری با این جمعیت پرداخت. او ضمن تمایل سیاسی به نواب صفوی و آیت الله کاشانی به موازات همراهی و همکاری با جمعیت فدائیان اسلام، به همراه عده ای از دوستانش در گروه شیعیان که خود یکی از اعضای مؤسس آن بود، به فعالیت اجتماعی و فرهنگی مبادرت ورزید.

با آغاز قیام امام خمینی(ره)، امانی ضمن پذیرش مرجعیت دینی و سیاسی ایشان در مسیر اهداف و سیاستهای امام خمینی(ره) گام برداشت. در همین راستا با همراهی و همکاری عده ای از دوستان و همرزمانش دست به تشکیل هیئت های مؤتلفه اسلامی زد. برجستگی چشمگیر و قابل توجه امانی آموزش تربیتی و عقیدتی اعضای جمعیت مؤتلفه بود، به طوری که عمده مسائل ایدئولوژیک و عقیدتی جمعیت مؤتلفه توسط امانی رهبری و سازمان دهی می شد.

امانی در سازمان دهی قیام سرنوشت ساز 15 خرداد 1342 به همراه دیگر اعضای مؤتلفه ایفای نقش نمود. او همچنین نقش ویژهای در تشکیل شاخه ی نظامی مؤتلفه داشت. با توجه به همین توانایی ها و فعالیت های چشمگیر امانی بود که به جرأت میتوان او را از طراحان اصلی عملیات ترور منصور، نخست وزیر وقت، در بهمن 1343 معرفی کرد. وی پس از واقعه ی ترور منصور دستگیر و بعد از سالها مبارزه علیه رژیم پهلوی در سحرگاه 26 خرداد 1344 به همراه دیگر همرزمانش به حکم دادگاه نظامی رژیم پهلوی به اعدام محکوم شد و به درجه ی شهادت نائل گردید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما