loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زندگی و مبارزات حجت الاسلام و المسلمین مصطفی ملکی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محمود طاهراحمدی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 235

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

علما و روحانیون در نهضت اسلامی را می توان به سه دسته ی عمده تقسیم کرد که هر یک بر اساس جایگاه و موقعیت خود فعالیت گسترده ای برای تحقق انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام داشته اند . دسته ی نخست ، رهبران فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی هستند که بیشترین وقت خود را صرف بسترسازی فرهنگی برای انقلاب نموده اند ؛ چهره هایی مانند استاد شهید مطهری ، شهید دکتر باهنر ، شهید دکتر بهشتی ، شهید دکتر مفتح و ... دسته ی دوم ، وعاظ و گویندگان انقلابی بودند که در مساجد و منابر به روشنگری مردم می پرداختند ؛ شخصیت هایی همانند شهید محلاتی ، حجت الاسلام شجونی و ... دسته ی سوم ، شخصیت ها و علمای محلی بودند که هر یک در محل سکونت خود مردم را همگام با نهضت اسلامی هدایت و رهبری می کردند ؛ علمایی چون آیت الله شهید دستغیب در شیراز ، آیت الله شهید مدنی در همدان ، آیت الله شهید صدوقی در یزد و ... در این گروه قرار دارند . از جمله علمای گروه سوم ، مرحوم حجت الاسلام مصطفی ملکی بود که نقش مهمی در پیشبرد انقلاب اسلامی در شمیران داشته است .

آن مرحوم علاوه بر داشتن ویژگی های اخلاقی ، فعالیت های اجتماعی گسترده ای نیز در مسجد همت انجام می داد که بسیاری از آن فعالیت ها پس از وفات ایشان هنوز هم تداوم دارد . مبارزات سیاسی ایشان به روزگار ملی شدن صنعت نفت باز می گردد. وی مهم ترین چهره ی فعال آن مقطع در شمیران بود . بعد از کودتای 28 مرداد به قم عزیمت نمود تا در پناه آیت الله العظمی بروجردی به تحصیلات دینی خود ادامه دهد . حجت الاسلام ملکی پس از مدت ها سرانجام به شمیران بازگشت و با برگزاری جلسات سخنرانی و تفسیر ، مسجد همت را به کانون فعالیت شخصیت های مبارزی چون آیت الله طالقانی ، آیت الله سید علی خامنه ای و حجت الاسلام معادیخواه تبدیل نمود . ایشان پس از درگذشت فرزند ارشد حضرت امام ، مراسم با شکوهی در مسجد همت برگزار کرد . در دوران انقلاب ، مسجد همت به امامت وی یکی ا ز کانون های فعال انقلاب در شمال تهران بود که علاوه بر برپایی تظاهرات و امدادرسانی به مجروحان درگیری ، در کمک به محرومان فعالیت های چشمگیری داشت . بر اساس همین فعالیت ها ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمیته ای در این مسجد تشکیل شد که در زمان کوتاهی کمیته های تشکیل شده در شمیران را تحت سرپرستی و نظارت گرفت .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما