loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ شفاهی قیام هفده شهریور 1357

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محمد طحان

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 285

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

انقلاب اسلامی ایران از نادرترین پدیده هایی بود که قطعیت تئوری های رایج انقلاب را متزلزل ساخت . گسترش فرهنگ سیاسی تشیع و ترویج اسلام سیاسی و حکومت اسلامی ، زمینه ی حضور روحانیت و نیروهای مذهبی را بیش از گذشته فراهم ساخت . اگرچه گذر از اسلام سنتی به اسلام مدرن ، بدون تنش میسر نبود ؛ لیکن توانست مذهب را به عنوان راهنمای مبارزه وارد میدان سیاست سازد . بعد از رحلت آیت الله بروجردی و تثبیت مرجعیت امام خمینی ، جریان مبارزه یا مخالفت با لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی از سوی ایشان آغاز و به دستگیری امام و کشتار مردم در قیام 15 خرداد سال 1342 منجر شد . به طور کلی روند مبارزه در ایران با پتانسیل های موجود ، از سرعت یکسانی برخوردار نبوده است .

بعد از واقعه ی 15 خرداد 42 رژیم توانست با کمک دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی خود که پس از کودتای 28 مرداد 1332 وارد عرصه ی امنیتی رژیم شده بود ، اوضاع را مهار کند . در این دوره که بیش از یک دهه به طول انجامید ؛ نیروهای غیرمذهبی مخالف به انزوا کشیده شدند و نیروهای مذهبی و جوان توانستند وارد میدان شوند . با آغاز قیام 19 دی مردم قم در سال 1356 که به دنبال شهادت فرزند ارشد امام خمینی و درج مقاله ی توهین آمیزی در روزنامه ی اطلاعات علیه رهبر انقلاب صورت گرفت ؛ تعداد زیادی از مردم کشته شدند و روند مبارزه وارد مرحله ی جدیدی شد . با برپایی مراسم چهلم شهدای قم در تبریز و به دنبال آن چهلم شهدای 29 بهمن تبریز در شهرهای دیگر ، این تراژدی کشتار به صورت زنجیروار تکرار شد تا به واقعه ی خونین روز جمعه هفدهم شهریور 1357 انجامید .

این رویداد که به دنبال برقراری حکومت نظامی و اعلام آن در تهران و یازده شهر مهم کشور رخ داد ؛ موجب رویارویی شدید مردم با رژیم شد و عمق این فاجعه و کشتار وسیع مردم در تهران در محافل داخلی و خارجی بازتاب گسترده ای یافت . این رویداد در عرصه ی داخلی ، ضمن ایجاد تشنج و سردرگمی در نیروهای رژیم و گسترش دامنه ی مبارزه در بسیاری از شهرهای دور افتاده ، مدیریت بحران سیاسی کشور را دچار تزلزل و سستی کرد ، به گونه ای که در زمستان همان سال ، شاه برای کنترل بحران ناچار به ترک کشور شد . به دنبال واقعه ی هفده شهریور که به عنوان یکی از پدیده های شتاب زای انقلاب به شمار می رود ؛ موج گسترده ای از اعتصابات سراسری ، بدنه ی اقتصادی رژیم را با خطر جدی مواجه ساخت . از سوی دیگر ، این قیام نشان داد که نیروی بالقوه انقلابی در حال آزاد شدن است و موقعیت جدید و خطرناکی برای رژیم به وجود آمد .

کشتار مردم در روز هفدهم شهریور به دستور فرماندار نظامی تهران به قدری باور نکردنی بود که جراید و اصحاب خارجی را نیز متحیر ساخت و نتوانستند از کنار این قضیه بی تفاوت بگذرند . بی رحمی و سبعیت رژیم در این رویداد به اندازه ای بود که هنوز شاهدان این واقعه حادثه ی آن روز را خوب به یاد دارند . تعداد زیاد کشته شدگان و زخمی ها در میدان ژاله ( شهدای فعلی ) و جاری شدن خون از جوی های اطراف خیابان ، ایثار و فداکاری مردم در کمک به مجروحین و خارج کردن شهدا از میدان درگیری ، صف های طولانی اهدای خون در بیمارستان های تهران و صدای گلوله و بوی باروت از مواردی هستند که امروز رنگ مایه ای از تاریخ انقلاب و کشور ما به شمار می آیند . این کتاب شرح جریان قیام خونین هفدهم شهریور 1357 را با اتکا به تاریخ شفاهی و مصاحبه با بازماندگان آن به عهده دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما