loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شرح تاریخچه ی سازمان مجاهدین خلق ایران و مواضع آن

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده احمدرضا کریمی

سال نشر : 1384

تعداد صفحات : 144

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

سازمان مجاهدین خلق ایران در سال 1344 تاسیس شد و پس از چند سال کار مطالعاتی در زمینه های سیاسی و ایدئولوژی، از سال 1349 وارد فاز نظامی گردید. این سازمان در سال1350 مورد هجوم ساواک قرار گرفت و تا سال 52 تعداد زیادی از اعضای آن دستگیر شده، به زندان افتادند یا اعدام شدند. از سال 1352 تا 54 تغییراتی در این سازمان پدید آمد و منجر به تبدیل این سازمان به یک سازمان مارکسیستی شد. در همین مدت شماری از زندانیان این سازمان در زندان های شاه، تلاش کردند تا هویت مذهبی گذشته سازمان را حفظ کنند.

در سال 56-1355 نام بخش بیرونی سازمان به سازمان پیکار تغییر کرد و از دل آن تا زمان انقلاب، چند گروهک دیگر مانند رزمندگان و آرمان و نبرد پدید آمدند. با آزاد شدن زندانیان گذشته این سازمان بار دیگر تلاش کردند تا میراث خوار وضعیت گذشته مجاهدین خلق باشند. این بار از سال 1358-60 منافقانه با انقلاب و رهبری آن برخورد کرده و از سال 1360 وارد فاز نظامی و مبارزه بر ضد جمهوری اسلامی شدند. سازمان یاد شده طی دو سال، بیش از چندهزار نفر از مسوولان، روحانیان، پاسداران و مردم عادی کوچه و بازار را ترور کرد و شرح تک تک آنها را در نشریات خود مندرج ساخت و مسوولیتش را بر عهده گرفت. در مقابل، جمهوری اسلامی هم تن به برخورد قضایی با این سازمان داده و طی مدت چهار- پنج سال توانست فعالیت های تروریستی این گروه را بشدت کنترل کند.

در واقع در آن دوره، یک جنگ تمام عیار در جریان بود. در نهایت، سازمان مجاهدین خلق از ایران خارج شده و پس از دیدار مسعود رجوی با صدام حسین، به حزب بعث پیوسته و طی چند سال جنگ تحمیلی بر ضد مردم ایران و نیز شیعیان و مردم کردستان عراق با نهایت قساوت جنگید و در بعضی موارد به قتل عام مردم بی گناه دست زد. در سال 1367 و در پی پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت توسط ایران، این سازمان ، عملیات مرصاد، یا به قول خودش فروغ جاویدان را سامان داد که با فداکاری بی دریغ رزمندگان سپاه و ارتش، منهدم شد. از آن پس نیروهای مجاهدین در عراق درگیر مسایل داخلی خویش شدند. این جماعت، همزمان در اروپا و آمریکا به فعالیت های سیاسی و فرهنگی مشغول بودند. افتضاحات داخلی سازمان در عراق و سخت گیری های شگفت آن نسبت به اعتراضات و انتقادات داخلی، چندان در رسوایی این سازمان موثر بود که شرح آن از حد برون است.

گزارشی که ملاحظه می کنید در سال 1364 توسط یکی از اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق، احمدرضا کریمی، نوشته شده است. نویسنده، تلاش کرده تا جریان پیدایش سازمان را از ابتدا دنبال کرده و تحولات آن را در هر مرحله نشان دهد. اطلاعات ریز و جالبی که در این متن آمده و می تواند در کنار کارهای دیگر، به شناخت وضعیت این سازمان کمک کند. دستنوشته اصلی این کتاب، در مرکز اسناد انقلاب اسلامی نگهداری شده و چاپ حاضر از روی همان دستنوشته به انجام رسیده است. مولف، در چندین مورد از مواضع خود و نیز فعالیت هایی که در سازمان مجاهدین خلق داشته یاد کرده است.

احمد رضا کریمی، در طول سال های 48-51 تماس های غیر تشکیلاتی و بعضا تشکیلاتی با برخی از مجاهدین خلق داشت، از تابستان 1351 همراه با یک دانشجوی عراقی، گروهی مستقل به راه انداخت. این گروه در اوایل سال 1352 توسط ساواک کشف شد. کریمی در یک مصاحبه تلویزیونی شرکت کرد و از آن پس، به همکاری با رژیم متهم شد. در ماه های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، به زندان افتاد که چند ماه از این دوران را در در سال 1358 با محمدتقی شهرام بسر برد. او زمانی هم در زندان، هم بند دکتر علی شریعتی بودده و پس از جدا شدن از سلول وی به دستور ساواک گزارشی سی صفحه ای درباره دکتر شریعتی نوشت که در پرونده وی به چاپ رسیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما