loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

از مجاهدین تا منافقین (سیر تاریخی سازمان مجاهدین خلق از آغاز تاکنون)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده مهدی حق بین

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 568

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب از مجاهدین تا منافقین (سیر تاریخی سازمان مجاهدین خلق از آغاز تاکنون)، نوشته مهدی حق بین است و در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

سازمان مجاهدین خلق ایران (منافقین) نام یک گروه سیاسی - نظامی است که در سال 1344 با هدف سرنگونی رژیم پهلوی تأسیس شد. این سازمان تحت تأثیر سرکوب قیام مردمی 15 خرداد در جریان تدوین استراتژی به مبارزه مسلحانه رسید و به تدریج با بهره گیری از تئوری ها و تجارب جریان های چپ و مارکسیستی، شیوه ی جنگ چریکی شهری را اتخاذ کرد. در سال 1350 بنیان گذاران سازمان و به دنبال آن اکثریت کادر آن توسط ساواک دستگیر و اعدام شدند. با اعدام بنیان گذاران و تعدادی از کادرهای اصلی، سازمان ضربه سختی را متحمل شد تا جایی که در آستانه ی اضمحلال قرار گرفت.

پس از ضربه ی شهریور 50، تمامی نیروهای مذهبی و اصلی سازمان دستگیر شدند و اعضای دستگیرنشده که دارای گرایش های جدی به مارکسیسم بودند، هدایت سازمان را به دست گرفتند و همین اعضا رسماً تغییر ایدئولوژی سازمان از اسلام به مارکسیسم را اعلام نمودند. این مسأله باعث تضادهای جدی میان اعضای مسلمان و مارکسیست شده ی سازمان گردید که در نتیجه به تصفیه و قتل نیروهای مذهبی سازمان توسط اعضای مارکسیست در سازمان منجر گردید. این کشاکش تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت...

کتاب از مجاهدین تا منافقین، در چهار بخش، سیر تاریخی سازمان مجاهدین را بررسی می نماید. عناوین این چهار بخش عبارتند از: «سازمان از ابتدا تا پیروزی انقلاب اسلامی»، «سازمان از پیروزی انقلاب تا خروج از زندان»، «سازمان در کنار دشمنان خلق ایران» و «سازمان و آخرین تحولات». در آخر نیز اسناد و تصاویر به همراه توضیحات مربوط به آن آورده شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما