loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انقلاب های رنگی و انقلاب اسلامی ایران

5 (1)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده شعیب بهمن

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 464

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یکی از مهم ترین وقایع جهان در قرن بیستم بود. این انقلاب عظیم با شعار «نه شرقی و نه غربی» حاکمیت نظام دو قطبی تعریف شده در جهان را به چالش کشید، لذا همواره بعد از پیروزی مورد حمله ی هر دو بلوک قرار گرفت. به راه انداختن غائله های قومی در کردستان، سیستان و بلوچستان و مازندران، عملیات های تروریستی و شهادت نخبگان سیاسی و فکری انقلاب توسط ایادی نظام سلطه، حمله ی نظامی مستقیم به خاک جمهوری اسلامی ایران به تحریک ابرقدرت ها توسط صدام حسین، تحریم های شدید اقتصادی، تهاجم فرهنگی و غیره از جمله اقدامات استکبار جهانی برای مهار و شکست انقلاب اسلامی به شمار می رود.

سازمان های اطلاعاتی غرب و به خصوص آمریکا به تجربیات خود در فروپاشی نظام کمونیستی از حربه ی انقلاب های رنگی برای سرنگونی دولت های مخالف استفاده کردند و «انقلاب گل رز»، «انقلاب نارنجی»، «انقلاب لاله»، «انقلاب کاج» و... را ترتیب دادند و بدین وسیله دولت های مخالف خود را تحت لوای دموکراسی جابه جا کردند و با روش های به ظاهر مسالمت آمیز دولت های طرفدار خود را بر سرکار آوردند. هنگامی که ایالات متحده از کاربرد ابزارهای متعدد برای مهار و سرنگونی نظامی جمهوری اسلامی ایران ناامید شد، به خصوص بعد از انتخابات دوم خرداد سال 1376 به الگوی سرنگونی و تغییر نظام از طریق یک انقلاب مخملی روی آورد، لذا سعی کرد به کمک نخبگان سیاسی، احزاب سیاسی و جنبش های دانشجویی و مطبوعات به این مهم دست یابد.

اما مقاومت های فضای سیاسی ایران از جمله حمایت گسترده ی مردمی و به ویژه دانشجویان از نظام، حضور پرقدرت و مدبرانه ی ولایت فقیه در رأس نظام جمهوری اسلامی و عدم وجود انسجام فکری و پایگاه قوی مردمی برای احزاب اپوزیسیون و غیره موجب شده انقلاب رنگی در ایران به شکست بینجامد. کتاب حاضر تحت عنوان «انقلاب های رنگی و انقلاب اسلامی ایران» به پردازش و بررسی این موضوع مهم پرداخته است. ضمن تقدیر از آقای شعیب بهمن نویسنده ی محترم کتاب از آقایان دکتر اکبر اشرفی معاون محترم پژوهشی و علی کردی مدیر محترم بخش تحقیق و ابوالفضل صدقی مدیر گروه تاریخ و روابط خارجی و همکاران پرتلاش معاونت انتشارات قدردانی می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

ربیع زاده

خوب بود

17 مهر 1400

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما