loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انقلاب اسلامی در ارومیه - جلد اول

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده داود قاسم پور

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 523

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

رسمیت یافتن تشیع در ایران را می توان مهم ترین شاخصه ی هویت ملی به حساب آورد که در طول تاریخ ایران بعد از اسلام به وقوع پیوسته است. با گسترده شدن مذهب شیعه در جغرافیای ایران، آذربایجان محل تلاقی دو قدرت فزون خواه یکی عثمانی و دیگری روسیه تزاری بود. از آنجایی که رسمیت یافتن تشیع در ایران از آذربایجان و مسجد جامع تبریز در سال 907 ق آغاز شده بود، این منطقه بیشترین دفاع از هویت متعالی شیعی ایران را بیشتر برعهده گرفت و با این مشخصه ی مشترک نقش مهمی را در تداوم حیات ارزشی و فرهنگی ایران ایفا کرد. همچنان که آذربایجان در گذشته کانون دفاع از ایران و تشیع بود، در جریان نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) نیز همگام با مردم سایر نواحی ایران نقش ارزنده ای در احیای هویت اصیل شیعی ایفا کردند.

ارومیه مهم ترین شهر آذربایجان غربی، از سالیان قبل از مشروطه تا بعد از آن در کانون فعالیت میسیونرهای مذهبی خارجی و تاخت و تاز اقوام مختلف از جیلوها گرفته تا اتباع سمیتقو بود و با دسیسه های بیگانگان اعم از انگلیس و روس و عثمانی روزهای دشوار بسیاری را پشت سر گذاشته است که اکنون هم در بازخوانی خاطرات کهنسالان آن سامان خودنمایی می کند. مردم این شهر پردرد چون مردم سایر شهرهای ایران همگام و همدوش با رهبری علمای شهر در تاریخ انقلاب اسلامی در تحقق خواسته های امام خمینی (ره) گام برداشته اند.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی افتخار دارد در تبیین تاریخ و پژوهش و انتشار تاریخ محلی انقلاب اسلامی توانسته قدم های خوبی را بردارد. انقلاب اسلامی در ارومیه از جمله این آثار است که براساس اسناد و خاطرات شاهدان و دست اندرکاران تاریخ انقلاب اسلامی تألیف گردیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما