loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انقلاب اسلامی در یزد - جلد دوم

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

شهر یزد از سرزمین های کهن و تاریخی ایران زمین ، اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است . به روایتی بنای این شهر به یزدگرد اول نسبت داده می شود . سرزمین یزد در نخستین سده ی اسلامی به دست مسلمانان افتاد و سرشناس ترین فرد علوی که به یزد آمد ، امامزاده سید جعفر است . پس از اسلام ، حکامی از سلسله هایی چون آل کاکویه ، اتابکان ، مغولان ، آل مظفر ، تیموریان ، صفویان ، افشاریان ، قاجار و پهلوی بر یزد حکومت کردند که بعضی از آنها از جمله خاندان محمدتقی خان بافقی ، خدمات ارزنده ای برای یزد انجام داده و آثار متعددی مثل باغ دولت آباد ، باغ ناصریه ، مدرسه ی خان ، میدان خان ، حمان خان و بازار خان از خود به یادگار گذاشتند .

در پاره ای از متون قدیمی از یزد به " دارالعباد " یا " دارالعباده " یاد شده است و گویا قدمت آن به زمان سلجوقیان می رسد . این شهر به داشتن مردم صبور و سختکوش و صادق و ساده و متواضع و خداشناس و متدین شناخته شده و " قنات " ، " قنوت " و " قناعت " سه نماد فرهنگ عمومی بوده است . قیام مردم یزد بر ضد رژیم ستمگر پهلوی با رهبری شجاعانه و مدبرانه ای آیت الله صدوقی و عشق و ارادت آنها به امام خمینی و سایر علما و روحانیون انقلابی به خوبی بیانگر درستی ویژگی های فوق درباره ی چنین مردم و شهری است ؛ به طوری که بدون اغراق یزد را باید یکی از کانون های مهم پرورش ، رشد و سازماندهی انقلاب اسلامی دانست .

هدف این نوشتار تبیین نقش و جایگاه شهر یزد در انقلاب اسلامی و توصیف و تحلیل تأثیر و نحوه ی حضور در صحنه و مبارزه ی اقشار مختلف مردم ، روحانی ، معلم ، کاسب ، تاجر ، دانش آموز ، دانشجو ، پزشک ، کارگر ، زن و مرد و ... بر ضد نظام ضد اسلامی پهلوی است . غفلت از این اقدام ، نابخشودنی و ظلم به مردم و علما و تمام مبارزان راه آزادی است . چگونه می توان از توصیف و تحلیل لااقل گوشه هایی از ایثار و فداکاری و جراحت و شهادت و خون و اشک و آه و داد و فریاد و شعار و شعور مردم این شهر تاریخی و مذهبی در طول دوران مبارزه با نظام ستمشاهی صرف نظر کرد ؟!

البته آنچه در این کتاب رقم خورده ، توصیف و تحلیل صرفا بخش های اندک و کوچکی از حجم گسترده ی اقدامات و مبارزاتی است که قبل و بعد و حین انقلاب در شهر یزد صورت گرفته و قطعا خالی از اشکال نیست . از این رو ، امید است که صاحب نظران و پژوهشگران با تلاش های علمی و پژوهشی خود نواقص و کاستی های پژوهش حاضر را برطرف کنند و در جهت تکمیل و ارتقای آن بکوشند .

مطالب این اثر در چهار بخش تنظیم شده است : بخش اول به بررسی و تحلیل سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ایران از مشروطه تا رژیم پهلوی اختصاص دارد . در این بخش کوشش شده است به کمک پاره ای اسناد و دیگر منابع در دسترس ، مهم ترین وقایع محلی و نیز حوادث ملی و مرکزی و تأثیر آنها بر یزد و چگونگی واکنش مردم یزد نسبت به حوادث مذکور ارزیابی شود .
در بخش های دوم و سوم به ترتیب نحوه و چگونگی مبارزه در دوران نهضت امام خمینی ( 1340-1356) و دوره ی اوج گیری انقلاب ( 1356-1357) بررسی و تحلیل شده است .
در بخش پایانی اوضاع و احوال و مهم ترین حوادث بعد از پیروزی انقلاب در یزد تا سال 1361 ، زمان شهادت آیت الله صدوقی ، تبیین گردیده است . قسمت ضمائم نیز به گاهشمار حوادث مهم در یزد در طول چند دهه ، معرفی مدارس علمیه و مفاخر و شهدای یزد و بعضی از اسناد مهم مربوط به یزد اختصاص دارد .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما