loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انقلاب اسلامی در ورامین

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محمدعلی حاجی بیگی کندری

سال نشر : 1383

تعداد صفحات : 580

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 24790 10003022
3,600 3,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در حوزه ی تحولات تاریخ معاصر ایران، نام ورامین با قیام 15 خرداد 1342 قرین است. تقریباً اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در مقاطع مختلف تحصیلی خود با وقایع سالهای 1342 - 1357 اندک آشنایی داشته اند، فاجعهی کشتار پل باقرآباد ورامین در روز 15 خرداد 1342 همواره در ذهنشان تداعی میشود؛ به طوری که این قضیه به اسطورهای تاریخی بَدَل شده که نمادی از حضور همهسویه ی مذهب در جامعهی ایران است. تمام هم و غم رژیم شاه این بود که با اجرای پروژهی »انقلاب سفید«، اقشار مختلف مردم از جمله روستاییان و کشاورزان را با خود همراه سازد تا به عنوان پشتوانه ی اجتماعی نظام از آنان بهره جوید؛ و احتمالا یکی از دلایل اصرار شدید شاه بر اجرای انقلاب سفید نیز ناشی از همین هدف بود.

ورامین منطقه ای کشاورزی است و از دیرباز به دلیل حاصلخیزیاش، عمده ی ساکنان آن به کشاورزی اشتغال داشته اند. علاوه بر آن، افراد زیادی از نقاط مختلف کشور به این منطقه مهاجرت کرده و به کشاورزی پرداختهاند. رژیم شاه نیز این منطقه را مد نظر داشت و علاوه بر کارخانه های مختلف صنایع نظامی که در آنجا ایجاد نمود بعد از شروع برنامه ی اصلاحات ارضی و آغاز به کار کارشناسان کشاورزی آمریکایی در ایران، در مناطقی از ورامین مکانیزه کردن کشاورزی را مورد توجه قرار داد.

این اقدامات قاعدتاً میبایست میزان حمایت و وفاداری مردم ورامین را از رژیم شاه افزایش دهد که البته وقایع بعدی، نادرستی چنین تصوری را نشان داد. دستگیری رهبر فقید نهضت اسلامی ایران که به دنبال مخالفت ایشان با برنامه های خفّتبار رژیم شاه و دخالت امریکا و اسرائیل در امور داخلی ایران صورت گرفت، موجی از مخالفت ها را در سراسر ایران برانگیخت. در این مخالفت ها که به قیام خونین 15 خرداد منجر شد، مردم ورامین نیز با آغاز راهپیمایی چند هزار نفری به سوی تهران، حمایت خود را از نهضت به طور عینی نشان دادند.

در سال های بعد نیز جوشش خون شهدای آن روز سرنوشتساز، زمینه ساز تداوم و پیروزی نهضت انقلاب اسلامی شد. از این رو، برای ثبت نقش مردم ورامین در پیروزی انقلاب اسلامی پژوهشی آغاز گردید که نتایج آن به صورت کتاب حاضر به علاقمندان پژوهش در حوزه ی تاریخ انقلاب اسلامی عرضه شده است. این اثر، تصویری از اقدامات انقلابیون مسلمان را در ورامین، با اتکا به اسناد و خاطرات به دست می دهد و در واقع، گامی است در جهت شناخت هرچه بهتر و بیشتر نقش مناطق مختلف کشور در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما