loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تضاد منافع ایران و آمریکا در انرژی خلیج فارس

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده ابوالفضل حلیم زمهریر

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 480

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

بدون شک موضوع انرژی و به خصوص نفت و گاز، یکی از مهم ترین ارکان قدرت در نظام بین الملل کنونی محسوب می شود. منطقه ی خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین انبار نفت و گاز جهان، به لحاظ ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی از موقعیت ممتازی برخوردار است. واقع شدن ایرانِ اسلامی در این منطقه ی حساس باعث ایجاد و تقویت ظرفیت های تبدیل شدن به قدرت اول منطقه در طی چند سال اخیر و قدرت جهانی در درازمدت شده است و نیز وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی به لحاظ فرهنگی و ایدئولوژیکی این توان را برای مقابله با قدرت های مداخله گر در منطقه، پررنگ تر کرده است.

علاوه بر این، نیاز کشورهای صنعتی و به خصوص ایالات متحده ی آمریکا به منابع انرژی منطقه برای تداوم استعمارگری و هژمونی خود و نیز اختلافات شدید ایدئولوژیک و سیاسی ایران و آمریکا و اقدامات خصمانه ی این کشور علیه ایران در چند دهه ی اخیر از قبیل کودتای 28 مرداد 1332، تحریم صنایع نفت و گاز، نقش کشور آمریکا در جنگ نفت کش ها و حمله به سکوهای نفتی ایران، مخالفت با خط لوله ی صلح و دخالت ها در اوپک و نیز مخالفت سیاسی علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران، تقابلِ منافع ایران و آمریکا در منطقه ی خلیج فارس در حوزه ی انرژی را به خوبی نمایان می کند. این اثر تلاش دارد به بررسی زمینه ها و دلایل تقابل ایران و آمریکا در حوزه ی انرژی در منطقه ی خلیج فارس بپردازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما