loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مناسبات ایران و اسرائیل در دوره های پهلوی دوم

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده تقی نجاری راد

سال نشر : 1381

تعداد صفحات : 297

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب مبانی و انگیزه های شکل گیری مناسبات سیاسی - اقتصادی ایران و اسرائیل در دوره پهلوی دوم را مورد بررسی قرار می دهد. عامل شکل گیری مناسبات ایران و اسرائیل در دوره پهلوی دوم الزامات و ملاحظات راهبردی - امنیتی بوده است.ایران و اسراییل به عنوان دو کشور غیر عرب و متحد بلوک غرب در منطقه خاورمیانه، سیاست خارجی خود را با بلوک غرب همسو و هماهنگ می کردند. در این چارچوب دو کشور ایران و اسرائیل در صف مقدم مقابله با نفوذ اتحاد جماهیر شوروی و ممانعت از نفوذ این کشور به منطقه استراتژیک خاورمیانه واقع می شدند و به تبع چنین رویکردی در سیاست خارجی خود در سطح منطقه ای به مقابله با دولتها و نهضتهای ناسیونالیست رادیکال عرب می پرداختند.

این امر به ویژه با ظهور جمال عبدالناصر در مصر و وقوع انقلاب ها در کشورهای سوریه ، عراق و لیبی و بی ثباتی های سیاسی در دیگر کشورهای عربی چون یمن تشدید شد. بدین سان هدف عمده ی اتحاد استراتژیک ایران و اسرائیل در سطح منطقه ای ، در دهه های 1950 و 1960 میلادی ، ممانعت از رشد و گسترش ناسیونالیسم رادیکال عربی در منطقه خاورمیانه بود. با فروکش کردن موج رادیکالیسم جهان عرب در دهه 1970 محور ایران - اسرائیل جای خود را به محور مصر - ایران - عربستان داد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما