loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سلطه همه جانبه: دموکراسی خودکامه در نظم نوین جهانی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده ویلیام انجدال

مترجم معصومه تقی زاده

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 338

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 24897 10003022
160,000 152,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

دوران جنگ سرد عرصه ی رویارویی دو قدرت بزرگ جهانی ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بود. آمریکا در طول این دوره خود را پرچمدار دنیای آزاد و مدافع دموکراسی و آزادی در برابر کمونیسم جهانی می دانست. در واقع خطوط کلی سیاست خارجی ایالات متحده در طول نیم قرن در همین راستا ترسیم شده بود. به عبارت دیگر تهدیدی به نام کمونیسم جهانی که شوروی نماد آن بود، مهم ترین مؤلفه و عنصر قوام بخش سیاست خارجی کلان آمریکا به شمار می آمد.

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد نقطه ی عطفی در عرصه ی روابط بین الملل بود. آمریکا با از بین رفتن دشمن و رقیب همیشگی اش دچار خلأ هویتی در سیاست خارجی خود شد. در واقع با رفع شدن تهدید کمونیسم، ایالات متحده ی آمریکا در تعریف سیاست خارجیِ مألوفِ خود با یک بحران جدی مواجه شده بود. دیگر تهدیدی به نام شوروی وجود نداشت تا بهانه ای برای مسابقه ی تسلیحاتی جنون آمیز آمریکا و دست اندازی های مدام آن به سایر کشورها باشد. یک دهه سیاست خارجی ایالات متحده در هاله ای از ابهام و خلأ سپری شد، اما حادثه ی تروریستی 11 سپتامبر آغاز عصر جدیدی در سیاست خارجی این کشور بود. این حادثه که پس از گذشت یک دهه هنوز ابعاد آن مشخص نشده و پرسش های بسیاری درباره ی آن مطرح است، کلید حل معضلات ایالات متحده بود. پس از این حادثه، آمریکا با ادعای مبارزه ی جهانی علیه تروریسم بار دیگر دست به اقدامات نظامی گسترده و خارج از قواعد بین المللی زد که خسارات سنگین و جبران ناپذیری را به بار آورد.

نویسنده در این کتاب نشان می دهد که ایالات متحده هدفی جز تحکیم سلطه همه جانبه در عرصه های مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی ندارد و تمام شعارهای این کشور همچون مبارزه با کمونیسم و تروریسم، گسترش آزادی و دموکراسی در سایر کشورها و ادعای دفاع از حقوق بشر، همگی در این راستا قابل ارزیابی است. ضمن اینکه در همین زمینه، آمریکا از هر ابزاری برای براندازی دولت های مخالف خود بهره می برد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما