loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبانی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی

5 (1)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده رضا تابش | جعفر محسنی دره بیدی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 313

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

انقلاب اسلامی دارای ابعاد گوناگون منحصربه فرد است که تلاش برای گنجاندن آن در مدل های مختلف جنبش ها و انقلاب های بزرگ، کارساز نیست. یکی از این ابعاد پراهمیت، موضوع مشروعیت نظام سیاسی برخاسته از انقلاب اسلامی است. براساس مدل های ماکس وبر و سیادت سه گانه ی او، که همچنان بر اندیشمندان حال حاضر غرب سایه ی سنگین دارد، پدیده ی انقلاب اسلامی باز هم استثنائی می نماید و در چارچوب نظرات او و پیروانش و سایر نظریه پردازان غرب جای نمی گیرد.

جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالار دینی است که مشروعیت خود را از عمل و پایبندی به قوانین مترقی و انسان ساز اسلام کسب می کند و بر بستر مقبولیت مردم حرکت می کند. ایجاد تعادل و توازن بین الهی بودن و مردمی بودن از مسئولیت های بزرگ رهبری در انقلاب اسلامی است که این مقوله خود منشأ بحث ها و اظهارات علمی بسیار شده است. مقام معظم رهبری در یکی از آخرین مواضع فکری خود در مورد نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم سالاری دینی را یک «حقیقت بسیط» نامیدند.

این موضع بسیار مترقی و روشن چالش های نظری در این زمینه را پاسخ داد و اثبات نمود که مردم و دخالتِ آنها در تعیین سرنوشت خویش اصل بسیار مهمی در اسلام است که ابداً قابل تفکیک از آن نیست. اگر امروز نظام جمهوری اسلامی براساس مدل های دموکراتیک رایج در جهان حرکت می کند، این مسیر کاملاً منطق بر آموزه های اسلامی است و دموکراسی در بطن تعالیم اسلامی است و هرگز عاریتی نیست. برخلاف نظر برخی کارشناسان که معتقدند نظام اسلامی مردم سالاری را نپذیرفته است باید گفت که مردم سالاری جزء تفکیک ناپذیر اسلام است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما