loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مصونیت پارلمانی در ایران (قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محسن شیخ الاسلامی

سال نشر : 1384

تعداد صفحات : 231

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

قوه ی مقننه، مهمترین نهاد اعمال کنندهی حاکمیت در اغلب کشورهای جهان است. این قوه، متولی مهمترین بخش حاکمیت، یعنی تقنین است که در کنار وظیفهی نظارتی آن، سبب میشود که عملاً به قدرتمندترین نهاد حکومت تبدیل شود. این وضعیت، سبب شده است که مسائل راجع به نمایندگان و سمت نمایندگی به مقولات حقوقی و سیاسی قابل بحث و گفت وگو تبدیل شود که یکی از این مقولات، اظهار نظر نمایندگان و حدود آن و نحوهی تعقیب نمایندگان است. نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی، اعم از دادن رأی و اظهار نظر درباره ی تمام امور کشور، باید از آزادی برخوردار باشند و این آزادی، از لوازم کار نمایندگی است.

در برابر این لزوم، احتمال می رود که نمایندگانی به بهانه ی انجام وظایف نمایندگی، مرتکب جرمی شوند، لذا این سؤال مطرح میشود که قلمرو آزادی اظهار نظر نمایندگان تا چه حد است؟ و اگر، آنها مرتکب جرمی شوند چگونه باید با آنها برخورد شود تا از یک طرف از ایفای وظایف نمایندگی باز نمانند و از طرف دیگر، موضوع تساوی افراد در برابر قانون و نیز امنیت و نظم درجامعه مختل نگردد. موضع قوانین اساسی کشورها، در این خصوص، نظام های حقوقی متفاوتی را شکل داده است.

در برخی کشورها، نمایندگان از نوعی مصونیت تشریفاتی برخوردارند، یعنی، محاکمه و تعقیب آنها منوط به سلب مصونیت از آنها توسط مجلس میباشد. در پارهای دیگر از کشورها، نمایندگان از مصونیت ماهوی برخوردارند؛ یعنی این که عمل نمایندهی مجلس در بسیاری موارد اساساً جرم تلقی نمیگردد. در قانون اساسی مشروطیت و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مصونیت پارلمانی با تفاوتهایی پذیرفته شده است که ماهیت این مسأله، در هر دو قانون اساسی قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حدود و قلمرو آن، همراه تشریح موارد تاریخی دربارهی این موضوع، در کتاب حاضر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما