loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شورای انقلاب اسلامی ایران

5 (1)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده مجید سائلی کرده ده

سال نشر : 1384

تعداد صفحات : 296

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

اندیشه ی تشکیل شورای انقلاب، از زمانی که زنگ پیروزی انقلاب به صدا درآمد و افق روشن پیروزی جلوه گر شد، در ذهن و اندیشه ی رهبران نهضت و به ویژه حضرت امام شکل گرفت. آنان، نیک می دانستند که فردای پیروزی با تمام حلاوت و شیرینی خود، آغاز مسیری سخت و دشوار است. بیم آن می رفت که شیرینی پیروزی، طعمه ی هرج و مرج ها و آشفتگی ها شده، تا مدت ها امور مملکت به سامان نرسد. این دغدغه ها سبب شد که در گرما گرم اوج گرفتن مبارزات مردم، شورای انقلاب با ترکیبی از چهره های شاخص و برجستهی نهضت و افراد مورد اعتماد رهبری نهضت شکل بگیرد.

این شورا چنان که از نامش برمی آید، به اقتضای شرایط انقلاب و با کار ویژه ها و اهدافی مناسب همین مسایل تشکیل شد که باید با سرعت عمل و تدبیر و درایت انقلابی، اوضاع را کنترل می نمود؛ به تنهایی در مقام قوه ی مقننه قانونگذاری کند، با دولت موقت که قایم مقام قوه ی مجریه بود، همکاری کند، در بحران های پی در پی و مختلف مشاور رهبری باشد و خلاصه مرجع رفع معضلات و عبور از بحران ها باشد. حیات 17 ماهه ی شورای انقلاب، آن هم در اوج بحران ها و گرفتاری های نظام نوپا و تازه تأسیس جمهوری اسلامی، به تنهایی روایتگر وجود روندهای فراوان، تغییر و تحلیلهای متعدد و خلاصه فراز و نشیبهای زیاد در حیات جمهوری اسلامی ایران می باشد.

از نگاه مورخان، سیاستمداران، جامعه شناسان، حقوقدانان و هر اندیشمندانی که به مطالعه ی مسایل ایران علاقه مند بودهاند، شورای انقلاب، بستری پردامنه و منبعی غنی برای بررسی و مطالعه می باشد. چگونگی تشکیل شورای انقلاب، ترکیب آن و تغییرات در ترکیب آن، اهداف و وظایف قانونی آن، کارکردها و کارنامه ی آن، همه مقولاتی ارزشمند و درخور تحقیق هستند. فضای سیاسی و حواشی مختلفی که شورای انقلاب را احاطه کرده بود، بر اهمیت و جایگاه تحقیق در این زمینه می افزاید.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای تحقق رسالت خود در تبیین تاریخ انقلاب اسلامی، بررسی و تحقیق درباره ی ابعاد و زوایای مختلف شورای انقلاب را به صورت پروژهای تحقیقاتی در دستور کار خود قرار داد که در نهایت به صورت کتاب حاضر به سرانجام رسیده است. امید است این اثر بتواند گوشه هایی از تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی را روشن ساخته، مورد توجه و استفاده ی علاقه مندان قرار گیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما