loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جریان شناسی اصول گرایی در جمهوری اسلامی ایران

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده عباس کاکه جانی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 285

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 24981 10003022
9,000 8,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

حضور چهره ها و شخصیت ها و نیز گروه ها و احزاب در عرصه ی قدرت سیاسی حاصل رقابت پنهان و آشکار جریان های سیاسی درون جامعه است که معمولاً با اقبال مردم مواجه می شوند. پس از انقلاب اسلامی، جریان های مختلف سیاسی با رویکردهای مذهبی و غیرمذهبی سعی داشتند در عرصه ی حاکمیت حضور پیدا کنند. نتیجه ی رقابت ها و کشمکش ها به سمت و سویی رفت که جریان های اسلام گرا مورد توجه مردم قرار گرفت. در درون خود جریان های اسلام گرا نیز در طی چند دهه حیات جمهوری اسلامی گرایش های مختلفی بروز و ظهور پیدا کرده است که هر دوره ای بنا به اقتضائات زمان گرایشی از جریان اسلام گرا توانسته است رأی مردم را کسب و به گفتمان مسلط سیاسی و اجتماعی جامعه تبدیل شود.

با پیروزی آقای سیدمحمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد 1376 جریان اصلاح طلبی بر قوه ی مجریه و سپس بر قوه ی مقننه حاکم شد. با توجه به عملکرد این جریان در طی دو دوره ی چهارساله، جریانی مقابل این جریان رشد پیدا کرده که «جریان اصول گرا» نامیده شد. گرچه اصطلاح اصول گرایی در انتخابات دوره ی دوم شورای اسلامی شهر و روستا با حضور جریان موسوم به «آبادگران ایران اسلامی» در تهران مطرح گردید، اما ریشه های این جریان به دوران پیروزی انقلاب اسلامی و حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی گردد. این گفتمان با دارا بودن ویژگی هایی همچون باور به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و تأکید بر هویت اسلامی، همبستگی و پیوند دین و سیاست، قانون مداری، الگوی سیاسی مردم سالاری دینی، عدالت طلبی، ولایت مداری، استکبارستیزی و شایسته سالاری بر آن است تا جامعه ی اسلامیِ مبتنی بر ارزش های دینی را سامان دهد.

شناخت نحوه ی شکل گیری و تسلط این گفتمان بر جریان های سیاسی کشور و شکل دادن به تحولات اجتماعی و سیاسی ایران در سال های اخیر و نیز گروه ها و احزاب با گرایش اصول گرایی و نیز آینده ی جریان اصول گرایی، عمده مباحثی است که در اثر حاضر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما