loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

منازعات نخبگان سیاسی و ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده امیر عظیمی دولت آبادی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 288

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نظام سیاسی بیش از هر چیز نیازمند ثبات و آرامش سیاسی است تا به دور از هر گونه تهدید و در کمال اقتدار به اهداف خود نایل آید . تحقق چنین وضعیتی تا حدی مستلزم یگانگی فکری و عقیدتی میان نخبگان سیاسی است . در اغلب نظام های سیاسی ، مجموعه ی یکدستی از اندیشه ها و افکاری که همه ی نخبگان سیاسی به آن پایبند باشند ، وجود ندارد ؛ در عین حال تضارب و اختلاف آرای نخبگان سیاسی امری محترم و در بسیاری از موارد میمون و مبارک است . اما زمانی که این اختلاف آرا به صورت منازعه و دعوای سیاسی در آید ، بی ثباتی سیاسی را در پی خواهد داشت که حتی در مواردی به عنوان تهدیدی جدی علیه نظام سیاسی محسوب می شود .

نظام سیاسی جمهوری اسلامی نیز همانند هر نظام سیاسی دیگر شاهد منازعاتی بوده است ، اما منازعات سیاسی نخبگان در حدی نبوده که موجب بی ثباتی نظام گردد . بررسی مقاطع مختلف زمانی در این دوره نشان می دهد هر زمانی که منازعه ی سیاسی میان نخبگان حکومتی افزایش یافته ، به دنبال آن ناآرامی ها و بی ثباتی سیاسی نیز شدت گرفته است . شکل گیری جریان دوم خرداد 1376 به عنوان یکی از این مقاطع حساس که منازعات سیاسی نخبگان بالا گرفت ، هر چند گسترش تضارب آرا و عقاید و نیز مشارکت سیاسی بالا را به همراه داشت ، اما نسبت به دوران پیش از خود به میزان بسیار زیادی بی ثباتی و ناآرامی سیاسی را به وجود آورد . بی ثباتی سیاسی ، منازعه ی سیاسی و رقابت سیاسی از جمله مهم ترین مفاهیمی هستند که از جایگاه خاصی در حوزه ی مباحث سیاسی برخوردارند . بی ثباتی سیاسی نتیجه ی مجموعه عوامل مختلفی است که در میان آنها منازعه ی نخبگان سیاسی ، نقش مهمی را ایفا می کند .

بر این اساس ، بررسی تأثیر منازعه ی نخبگان بر بی ثباتی سیاسی مخصوصا در دوره ی بعد از خرداد 1376 ، که سرآغاز فصل جدیدی از حیات سیاسی ایران بود ، موضوعی است که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته و تلاش شده است تا ضمن تعریف این مفاهیم از داده های آماری نیز برای نتیجه گیری منطقی تر استفاده شود .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما