loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبانی رهبری سیاسی امام خمینی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده اکبر اشرفی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 272

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

رابطه میان دو پدیده رهبری و اطاعت پذیری در نظام های سیاسی و رابطه ی موجود در فرایند اطاعت پذیری از رهبری در جنبش های انقلابی را نظریه پردازان مختلفی بررسی کرده اند. در این میان به نظریه ی مشروعیت ماکس وبر، که نوعی تبیین کننده ی این رابطه است، توجه بسیاری شده است و بسیاری از صاحب نظران در تحلیل نظام های سیاسی از آن استفاده کرده اند. از طرفی شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، همچون پدیده ای شگرف و در نوع خود جدید، موجب نقد نظریات موجود و جلب توجه نظریه پردازان انقلاب به آن شد. نقش مؤثر رهبری انقلاب و مشروعیت فراگیرش در تمام دوران انقلاب و بعد از آن، بسیاری از صاحب نظران را بر آن داشت تا رهبری انقلاب را بر مبنای نظریه ی مشروعیت کاریزمایی وبر تحلیل کنند.

مخالفین این نظریه نیز با مطرح کردن ویژگی های خاص رهبری امام خمینی و پیوند آنها با گرایش های دینی و غیرشخصی، رهبری ایشان را بر نظریه ی کاریزمایی وبر ـ که بیشترین تأکیدش بر خصوصیات شخصی رهبر است ـ منطبق نمی دانند و شاخص های دیگری را برای تحلیل این پیوند در نظر می گیرند. بر این اساس، تبیین صحیح رهبری انقلاب اسلامی در ایران، به ویژه لحاظ کردن ویژگی های خاصی که رهبری این انقلاب را از دیگر انقلاب ها متمایز کرده است، از ضروریاتی می باشد که مرکز اسناد انقلاب اسلامی، پرداختن به آن را بر خود واجب می داند.

در این اثر سعی شده است که تا حد ممکن این هدف بر آورده شود. این کتاب در پی تبیین صحیح رهبری انقلاب اسلامی در ایران، به ویژه لحاظ کردن ویژگی های خاصی که رهبری این انقلاب را از دیگر انقلاب ها متمایز کرده است، می باشد. این کتاب در سه بخش سازمان دهی شده است:

بخش اول شامل کلیات نظری و تاریخی است. در فصل اول مباحث نظری مربوط به رهبری و الگوهای سه گانه ی ماکس وبر، تبیین شده است. در فصل دوم، پیشینه ی تحقیق و سیر تاریخی رهبری سیاسی امام خمینی مودر مطالعه قرار گرفته است.

در بخش دوم رهبری سیاسی امام خمینی از جایگاه نظری تبیین شده و در سه فصل مجزا، نقش مرجعیت، آموزه های دینی و شخصیت فردی ایشان در رهبری سیاسی ایشان بررسی گردیده است.

بخش سوم نیز در دو فصل جداگانه ، رهبری سیاسی امام خمینی را در عمل بررسی می کند. در فصل ششم، رهبری عملی امام خمینی در عصر پهلوی دوم و در فصل هفتم رهبری عملی ایشان در دوره ی جمهوری اسلامی تحلیل شده است. نتیجه گیری نیز پایان بخش این نوشته است. این اثر در واقع تلاشی برای تبیین یک واقعه ی بومی با نگرش بومی است و روش به کار رفته در آن همان روش تفهمی ماکس وبر، جامعه شناس آلمانی است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما